På Rullande Hjul

Rauken roll & Trollskog

Idag vaknade vi i Kårehamn där vi parkerade igår ! Glömde ju berätta om vårt försenade firande av bröllopdag Vi gifte oss alltså 20 augusti 2022. Det ingen tänkte på var ju att det datumet var i veckan! Jag kom på det på väg hem från jobbet och påtalade det för fru Annika Rova som skrattade gott, hon hade inte heller haft en tanke på det, och så enades vi om att vi är rätt kass på komma ihåg såna här dagar. Nåväl igår firade vi den några dagar i efterskott och vi gick ju ut och åt på Kårehamns fisk & havskök. Vi tog exakt lika men vi är lite svaga för fisksoppa och finns det så brukar vi välja det. Den här var precis lika god som den såg ut, MEN den är inte som den vi åt i Hjo för 7 år sedan. Dock den här var väldigt god och till förrätt hade vi valt en Toast Skagen så när vi var klara hade vi kunnat ta taxi till husbilen 200m från restaurangen! Så mätta var vi.

Idag var planen att vi skulle åka till Trollskogen på norra Öland av nostalgiska själ. Vi var där i alla fall jag för drygt 50 år sedan. Annika har vart där ett par ggr med sina barn när dom var små. Till att börja med så låg den ju fel enligt vad jag minns! Jag ville ha den på västra sidan av ön. Den ligger på östra sidan..Sen ville jag det skulle finnas lite troll här och var men det har det aldrig funnits där..Men på det stora hela var det en trevlig promenad vi fick på en 5km slinga. Igår då vi var på en promenad på stränderna vid Kårehamn så fick jag blodsocker fall så idag grundade vi med pankaka och jordgubbs sylt. Jodå vi har det med oss!

På promenaden runt Trollskogen så finns det ett stopp vid ett gamalt skeppsvrak som förliste 1926 i en vinterstorm. Delar av det ligger fortfarande kvar och där var det givet ett stopp, det här vart ju spännande ju! Visade sig att det spolats upp 1956 efter det legat i strandkanten sen det förliste 1926. Men många skepp har förlist genom åren så vi funderade om dom intre klagt ihop vrakdelar från dom förlisningarna också. Skeppet som förliste hette Swiks, hade 7 mans besättning och alla klarade sig!

När vi var klara med Trollskogen så vart det en tur till fyren Långe Erik, man ser den under större delen av promenaden i Trollskogen. Självklart så måste vi besöka den och jag hade aldrig vart där så det vart väldigt lyckat. Vi kom runt 1500 tiden så det var lugnt på platsen, inte alls många besökare passade oss väldigt bra. Men det vart ingen tur upp i fyren, dom skulle stänga 1600 och det fick bara vara 15 gste per gång så vi hoppade den övningen. Men på baksidan av fyrvakatr bostaden så har väldigt många av turisterna byggt stengubbar så det såg ut som en liten arme stod där och bevakade stranden och besökarna!

På väg från fyren och Byxelkrok så såg Annika att det inte alls var långt från Byrum raukar så japp det måste vi kolla in också. Döm om min förvåning när vi körde genom skogen och kommer fram till Byrum så ligger det ett bostadskomplex där med bostadsrättslägeheter med värsta havsutsikten och lget..jodå ska lämna in ett par lottorader så är det klart. Där vill jag ha en lägenhet. Nu började både dagen och krafterna att ta slut. Det hade vart en rätt intensiv dag med mycket rörelse och diverse besök. Vi siktade in oss på Sandviks hamn nedanför Löttorp som vi besökt tidigare idag då vi handlade lite snus och lök 😉 Kom ner vid 1730 till hamnen och knep precis den sista platsen för natten så här står vi inatt. Imorrn är en ny dag med nya mål..