Vi har ju startat hemresan sedan flera dagar och vi har kört bara autobahn nu på hemvägen. Det som jag tänker då jag kör är att det är ett betydligt högre tempo. På dom trefiliga motorvägarna går det galet fort i ytterfilen, bang så har det passerat en bil i säkert 200km/h! Men jag funderar även över alla husbilar och husvagnar som vi blir omkörda av. Vi ligger på stadiga 90-92km/h med farthållaren påkopplad. Blir bäst bränsleekonomi då. Ofta blir vi omkörda av tyska husbilar som lätt håller närmare 110km/h. Tänker det att eftersom så många tyska husbilar importeras till Sverige så vet jag inte om jag är så intresserad av att köpa en importbil, med tanke på hur dom kör dom i Europa. Ja du får köra fort men till vilket pris då ? Sedan har vi ju olycksrisken. När det blåser så flyttar sig hela vår hus bil rätt bra i sidled, då gäller det att du är med och kan parera. Nej den far inte hur som helst men du känner att vinden suger tag i den. Men att krocka är det sista jag vill göra med en husbil. Det som är hyfsat säkert det är själva hytten du sitter i, resten är bara en enkel träkonstruktion med frigolit och aluminiumplåt! Hytten klarar sig nog ganska bra vid en krock men resten kommer bara bli kaffeved och att få ett par ton skrot i nacken är lika med godnatt.
Har roat mig med att se över förbrukningen också under den här resan. Vi har alltid tankat upp husbilen då vi har startat semestern nere i Rostock. Får för mig att europadiesel är effektivare med mindre tillsatser. Hur som så tömde vi gråvattentanken så ofta vi kunde för att hålla nere vikten samt körde med väldigt lite färskvatten, vi fyllde det när vi stannade på olika campingar och ställplatser. Av naturliga själ så fricampar vi väldigt sällan utanför Sverige eftersom det mesta är privat och det inte finns allemansrätt. Ja ja ja jag vet ni har gjort si eller ni har gjort så som är ute och åker, men det här är vi och så här gör vi. End of discussion! Skulle vi mot förmodan fylla på allt så har vi med bara vätskor ca 270lit med oss men då är gråvattentanken full också. Bilen går ju betydligt lättare med tomma tankar! Och det känns då du startar från ett röd lyse sedan spelar det ingen roll att motorn är optimerad på verkstad, det går tungt att starta och att bromsa etc. Förbrukningen i Sverige med satta hastigheter jag skrev ovan ligger på ca 1,1-1,3lit/mil. Kör jag ute i Europa så är den nere på 0,96-1,0lit/mil med Europadiesel, så vi får betala för att det är en massa konstigheter i vår diesel som dessutom kostar skjortan och lite till. Priset skiljer ca 4-5kr/lit mot svensk diesel. Så det skiljer sig markant hur mycket du betalar.
Efter vi startat från Osnabruck så fick vi ju en heldag med regn och det kan sannerligen behövas för så torrt som det var nere i Tyskland och Belgien har jag nog aldrig sett. Gräset var sönderbrännt och träden hade skrumpnat eller var redan höstgula. Klart är att det är brist på nederbörd och det har vart väldigt varmt i år. Att köra i hällregn på autobahn är ingen önskedröm men jag kom rätt fort in i det och taktiken var att ligga bakom långtradare på behörigt avstånd. Då trycker han bort det mesta av vattnet och jag får lite draghjälp i suget bakom.
På vägen norrut så var vi tvugna att passera Hamburg. Givetvis i utkanten men det var nog så struligt i alla fall. Jag har hört på omvägar att Hamburg det är ett riktigt råtthål då man ofta får köa sig igenom och det tar bara en massa tid. Vi hade turen att komma lagom innan rusningen börjat. Det rullade om än sakta men det rullade så vi passerade Hamburg utan ett stop men hallå, dom hade ju en tunnel jag inte var med på. Hux flux så bar det av ned i nya Elbertunneln! Den vara ”bara” 3,3 km lång. Ni vet jag och tunnlar eller broar är ju inte så jag jublar….Nåväl det gick ju bra, vad ska jag göra panika inne i tunneln, tvärnita och lägga mig ner o skrika!
Vi körde som vanligt till vi tröttnade och då letade vi fram en ställplats som såg bra ut på nätet i alla fall. Sista natten i Tyskland stod vi i Neumünster precis utanför ett badhus! Andra gången vi hamnade utanför ett badhus och det är ju rätt bra, då kan du mot några koronor både duscha och bada bastu. Var rätt skönt att få stänga ned efter en heldag i hällregn som tenderade att bli skyfall med jämna mellanrum!
Dagen efter sken solen i ett svalt och det var dags att lämna Tyskland och resa vidare in i Danmark. Ganska händelselöst resa, vi skulle in och bunkra lite av varje innan vi korsade gränsen. Vi brukar shoppa på Calle som har både bra priser och stort utbud och nu letade vi oss fram till butiken som ligger lite yxigt till mitt i stan. När vi kom så stod en herre jösses långtradare och latade av men jag gick in på macken bredvid och frågade om jag fick sno en parkering av honom mot att jag tankade innan vi drog vidare och det var helt ok! Precis bredvid låg Aldi en matbutik så nu bunkrade vi både mat och dryck innan vi körde vidare mot Sverige. Ganska likt Lidl som vi har i Sverige, du köper både mat och en borrmaskin! Finns det mesta och lite till.