På Rullande Hjul

Månad: september 2024

Hemma igen

Efter drygt 231 mil så parkerade vi igen hemma i Nyköping. Resan hem var kluven, vi hade gärna fortsatt två veckor till. Konstaterade att i ”normala” fall så brukar vi sitta på vårt semester mål efter tre veckor ute på vägarna. Nu bar det av hem igen och jobbet väntar på torsdag. Men vi har haft tre riktiga kanonveckor med sol och värme ink. värmerekord i Helsingborg på 31 grader! När vi packade husbilen sista dagarna innan vi drog ut på vägarna så hade vi faktiskt med oss varmare kläder så som jeans och jackor och jag hade även mössa med(Känsliga öron) Men vi har aldrig tagit på oss varmare kläder, ja kanske någon kväll att vi tagit fram en jacka men annars så har klädseln mest bestått av shorts o t-shirt. Vi han tom bada i Helsingborg, poolen på campingen var extra öppen förra veckan pga. att vädret skulle vara så varmt. Tack sa vi och hoppade ner i den!

Enda gången vi hade regn var första natten i Resmo på Öland efter det vart det sol och värme, och när det vart lite svalare på Öland så drog vi vidare ner till Skåne för då var det varmare där. Det här är en av fördelarna med husbil, du bestämmer själv vart du åker. Vi sa det på hemvägen idag att det optimala hade vart att få åka upp till Sälen och fjällvandra ett par dagar nu men det får anstå ännu ett tag. Närmast funderar vi på Skördefesten på Öland 27–29 september. Men det är fortfarande en karamell vi suger på.

Husbilen Cuben den gamla trotjänaren har gått som en klocka, ett urverk, sköt sig perfekt under hela resan. Inte ett fel öht och självklart det är vi tacksamma för! Var väl en morgon som den kändes lite trött vid uppstarten men den hoppade igång och efter det har det bara rullat på. Den har fram till idag gått ca 18100 mil och nu ska den få lite kärlek och service innan vi ger oss ut igen. Finns nog inte bättre sätt att semestra på än att ha egen husbil, du har med dig ditt hem och kommer hem till ditt då du parkerar och ska sova en natt.

Vi själva har ju längre tiden gått slappnat av mer och mer. I början är man fortfarande lite speedad men det brukar ge sig efter några dagar och äntligen är det semester och det lugnar ner sig. Vi sover länge på mornarna, äter långfrulle tar ut ett nytt mål dock inte alla dagar, hittar vi ett bra ställe så står vi gärna någon dag extra eller flera.

Nu lite tråkigt också..

Det som vi kan konstatera efter att vi åkt husbil under sju år ganska frekvent, är att efter Coronan 2020 har folk blivit väldigt osociala. Vi upplever att det inte alls är samma sociala närvaro eller hur jag ska uttrycka det. Tidigare innan 2020 så var det väldigt vanligt att man kom ihop sig med några andra på ställplatsen och det slutade ofta att man hamnade hos än den ena än den andra för fika och samvaro och skaffade sig nya vänner. Idag funkar det inte alls i samma utsträckning, nu sitter man vid sin husbil eller inne i den. Man hälsar och sen är det inte mer med det, vi är inte asociala och kan sakna den här typen av umgänge, vi har fler husbilsvänner vi träffat innan Coronan än vi har efter den. Tråkigt på sitt sätt ja men det kanske är tidens gång. Upplever också att det finns många avarter som skaffat sig husbil. Sköt dig själv och skit i andra mentaliteten har till viss del spridit sig hos husbilsåkare också. Även hastigheterna har ökat markant idag bland husbilsåkare, bara för man har en ny fräsch husbil med många hästkrafter så behöver man inte köra som det var sista dagen i livet. Många är dom som kört om oss och dom kör husbilen som det vore en personbil. Snabbast fram så man får en bra plats då sparar ingen på krutet utan kör om riktiga knäppgökar. Nåväl nog med gnäll!

Vi har haft det riktigt bra och nu tar det slut här och nu tills nästa resa rullar på. Kommer finnas en sida med alla bilder vi tagit under resan, den heter Xtrabilder 2024. Blir blandad kompott, redan visade och så dom som inte fick vara med i bloggen.
Tills dess får ni alla som följt , läst och kommenterat ha det så bra. Lev lugnt så hörs vi framöver 😉

Rullar på

Ka man säga…det var ju inte så vi hoppade högt av glädje när vi plockade ihop under fredagen i Helsingborg för att bege oss norrut igen men skulle vi få lite mer ledigt och värme så var det bara att bita i det sura äpplet och rulla på. Vi har ju egentligen aldrig några helt klara tankar om hur och vart vi ska när vi börjar köra, jo föresten jag brukar ställa GPSn på ett ungefär typ 15-16 mil om det inte är en ren kördag då vi ska fram till ett nytt mål. Då kan vi köra en hel dag bara för att komma fram. Hur som, på vägen upp från Helsingborg så ligger ju Bengt i Örkelljunga en husbilsfirma och det var där vi köpte vår nuvarande husbil Cuben. Det kan du läsa om här, en ganska dråplig historia!

Det har vart några dagar nu som vi inte har gjort mycket mer än kört, ätit, sovit och kört igen. Husbilen mår ju bäst av att ligga i runt 90-95km/h och på mindre vägar utanför våra europavägar är det sällan du kommer upp i dom farterna så det tar lite tid att komma fram. Däremot så får du se och även köra genom många mindre byar eller samhällen med lite roliga namn! Vi testar ofta namnet genom att följande ordfras: ”Vart bor du då, jag bor i Käckelbäcksmon!” eller ”Vart bor du då, jag bor i Lökaryd!” Ofta är dom är små sammhällena/byarna väldigt fina och det man missar är ju allt fint som finns om man tar sig lite tid och inte kör motorvägar.

Fick en fråga om hur vi får dagarna att gå! Oj oj det är enkelt tro mig, en vanlig dag då vi är ute börjar alltid med sovmorgon till runt nio. Ofta stiger jag upp tidigare och kokar kaffe och sätter mig och surfar eller skriver blogginlägg. Sedan blir det långfrulle inklusive surfstund då vi kollar upp lite olika resmål vi ska besöka och ibland fastnar vi i olika ämnen som vi läser om på nätet. Sen ska det diskas, plockas in stolar och bord, klargöring av husbilen och då ingår ofta tömmning av tankarna på grå och svartvatten. Sen kör vi ett par timmar beroende på hur långt vi ska och då ingår ju självklart ett lunchstopp. Skulle vi vara lite trötta händer det att vi lutar oss en stund och tar en middagslur! Sen om det finns något efter vägen vi vill besöka så kan det hända vi tar en lunch och besöker sevärdheten samtidigt. När vi kommer fram så ska husbilen ställas relativt plant, lutar det för mycket så sätter vi ned stödbenen som är hydraliska. Manövereras med fjärrkontroll som ställer den helt rak i både sid och längsled. EFter det så beroende på väder så är det ännu en stund då vi bara chillar och sen blir det middag. Äts ofta utomhus om vädret tillåter eller så inne och på kvällen har vi TV om vi tröttnar på varandras sällskap! Dagen avslutas ofta med tre partier Yatzy.

Välkommen in i vårt rullande hem!

Vardagsrummet
Köket
Separat WC & Dusch
Sovrummet

Så ser en ganska vanlig dag ut i husbilen, sen finns det ju en massa småsaker som tankning, bunkra mat, fylla och tömma vatten om vi passerar en station, byta färdväg, bli galen på GPSn som tar oss ut på villovägar 😉 dammsuga och torka etc etc. Det är ett vardagsliv på hjul helt enkelt. Väldigt enkelt och lättsamt eftersom vi har allt med oss. Det är vårt hem i miniatyr, vi har allt vi behöver med oss och vi klarar oss lätt att bo här långa tider. Under 2020 då det var Corona så hade vi det som rullande karantän. Vi for land och rike runt och jag jobbade på distans från husbilen. Det fungerade alldeles utmärk och ddet var också lärorikt att bo så tät och se att vi klarade det. Samtidigt så hade vi ju bara en enrumare i Nyköping som vår riktiga bostad.

Vänder om

Det är den 5:e september 2024 och vi har precis kommit tillbaka från stranden som ligger ca 50 meter från vår plats här i Helsingborg. Vart en liten promenad med stolar och dricka efter maten, passar bra att avsluta med. Vi har än en gång bevittnat en solnedgång och det är fortfarande väldigt varmt och skönt. Var länge sedan vi upplevde en likande höst som den här. Dock och det ska tilläggas det har vart varma höstar tidigare och det kommer varma höstar framöver också, även om den här vart väldigt exceptionel!

Dagens aktivitet sträckte sig till en tripp över Öresund till Helsingör för en dags turistande i värmen! Det går ju verkligen smidigt och enkelt då allt finns med appar i mobilen. Köper bussbiljett med en app och åker till Helsingborg C. Sen köper vi enkelt en biljett till båten för att ta oss över Öresund med en annan app. Tog ca en timma från vi lämnade husbilen på campingen tills vi stod i Helsingör! På färjan över som tar 20 minuter så passade vi på att ta en öl såklart och sitta ute på däck och titta på andra båtar.

På plats i Helsingör så strossar vi runt och kikar i butiker och tittar på en del snygga hus. Hungern infinner sig som ett brev på posten och då vi sett ett ”tillbud” om smörebröd ink öl och en snaps så nappar vi på det. Jag har aldrig ätit smörebröd så det var en ny erfarenhet. Att dricka snapps hör ju bara stora högtider till så det var lite ovant. Annika frågade faktskt kyparen hur och när man ska dricka den, vi är ju vana att svepa den från Sverige. Kyparen förklarade med att du tar lite då o då när du äter så svårt var det!

Efter vår långlunch så tyckte vi att det var dags att dra sig hem igen, man pallar inte så mycket i värmen. Var väl 27-28 frader idag igen tror jag. Har ingen koll mer än att det var skitvarmt, som vanligt höll jag på säga! Färjan tillbaka igen och buss så var vi på hemmaplan än en gång. Nu är detta sista kvällen här på campingen och vi är rörande eniga om att vi haft en sagolik tur med vädret. Det regnade första natten i resmo på Öland men sedan har det vart sol och uppehåll och det ser ut att hålla i sig resten av helgen och början på nästa vecka. Men sen så är det över och det är helt ok, vi börjar jobba den 12:e september igen.

Imorrn fredag så är det dags att lämna campingen, jag kollade vad det skulle kosta att stanna två dagar till men 350:- var det inte värt samt byte av plats. Så vi tänker vi håller oss på kusten och drar vidare upp mot Varberg och Bua hamn. Sen får vi se vart det bär hän, det jag vet är att vi ska vara i Askersund på måndag så vi har några dagar på oss innan vi är framme.

Värmerekord

Under onsdagen uppmättes 30,5 grader på mätstationen i Helsingborg.
Det är den varmaste septemberdagen i Sveriges historia.
Vad har du gjort på denna historiska dag?”

Skriver Aftonbladet idag och vilka är på plats om inte jag och Annika! Vi sa redan när vi startade att vi börjar på Öland och sedan följer vi solen men drar mot Skåne och det var ett helt rätt val om ni frågar oss. Ett tag i helgen innan vi kom till Helsingborg såg det mörkt ut. Plötsligt från en timma till en annan så hade dom petat in 22mm regn idag. Det försvann lika fort som SMHI lagt in det och istället fick vi ett värmerekord att tampas med. Taktiska som vi alltid är (nåja..) så skulle vi tvätta idag och av en händelse så ligger poolen precis bredvid tvättstugan så vad passar väl bättre än att lasta tvättmaskinerna fulla för att sedan lägga sig bredvid poolen och ta ett dopp då och då när det blir för varmt!

Så vi gjorde och det är spännande att ligga och titta på folk vad som händer och hur dom hanterar det. Det var en familj där idag som försökte få yngsta barnet att tycka om att bada i det något svalare vattnet. Kan säga att det gick sådär, men pappan hade en ängels tålamod med sonen och försökte länge och väl att få honom att uppskatta badet, men icke han skrek som aldrig förr och till slut så resignerade pappan totalt! Sen var det mannen som tog solstolen bredvid oss och hälsade hövligt för att sedan fråga om vi bodde på campingen. Därefter så gick han sin väg och jag förstod indirekt att jag skulle hålla ett öga på hans badpåse innehållande en handuk och antagligen en t-shirt. Men jag kan ju ha livlig fantasi och då han dröjde så tänkte jag att han säkert hade en handgranat eller bomb i påsen och nu skullle det snart poffa! Jag såg då han gick iväg att han hade en tatuering på ryggen vilket inte var av det vanliga slaget och då var han naturligvis en krigare från balkan eftersom han hade den dialekten eller vad man ska säga då han pratade, ja ni fattar!

Självklart så var det varken eller, han hade väl vart iväg på WC eller tränat på utegymet innan han kom och dödsföraktat kastade sig i poolen som kanske höll en temp av 20-21 grader, så det var inte helt smårtfritt att bada idag. Men va fan är det snudd på +31 ute så svalkar det rätt bra att kliva ner i basängen och doppa sig. Under tiden malde tvättmaskinerna på och vi fick rena kläder igen. Det blir ju en del tvätt efter två veckor och jag konstaterade idag att jaha där rök sista t-shirten! Men nu har vi tack och lov allt rent igen.

Ska vi prata lite värme så har i alla fall jag sällan upplevt värmen som vi haft dom två sista dagarna. Ok när vi är ute i Europa och far så kan det stundtals bli tokhett. Idag var det tokhett, tom att ligga i skuggan var varmt så en avkylning då och då satt fint. Det blåser rätt bra också på dagarna, men tro inte det är kyliga vindar..Nej lika varm blåst som i luften. Konstaterade ikväll att mjaaa kanske har fått lite färg, i alla fall på underbenen som låg i solen mest hela tiden.

Torsdagen imorrn alltså finns en plan på att ta bussen in till Helsingborg och sedan åka över till Helsingör i Danmark. Det tar 25 minuter själva överfarten sen kan man ta en öl och evt kanske en lunch men det är inte helt klart än hur vi gör. Att röra sig i värmen suger energi, det märkte jag om inte annat imorse då jag tog en promenad ned till Råå´s hamn typ 2,1km enkel väg. Det var redan då varmt och jag höll inget gazeltempo utan lillade på i sakta mak, pratade med lite folk vid en brygga och slutligen hamnade jag längst ut på en pir i skuggan av ett sjömärke. Passade alldeles utmärkt så jag stannade till en stund och han svalna. På hemvägen hittade jag tack och lov ett vattenhål så jag tankade in lite vätska för det är svettigt att gå! Därav evt planen på hur det blir med Helsingör.

För övrigt händer inte så väldans mycket just nu. Vi är så nöjda att få ligga still och inte jaga ny ställplats vareviga kväll. Här har vi all bekvämlighet som tänkas kan och det är helt ok. Det finns tom en diskmaskin så du slipper ta disken och diska i husbilen! Det är en fyra eller fem stjärnig camping, har inte så bra koll helt ärligt men vi kan mycket väl tänka oss att göra om detta men på annat ställe i framtiden. Självklart är det ju roligt att stå vid en sjö eller hamn någonstans men då och då funkar det väldigt bra att göra som vi och ta ett par dagar av lyx 😉

Söderåsen naturreservat

Innan vi påbörjade vår semester den 22 augusti, hade jag föreslagit att vi ska sträva efter att promenera åtminstone 5 km varje dag – det är det lägsta målet. Det är förhållandevis enkelt att bli bekväm och slö i husbilen när man är ute och reser på det sätt som vi gör just nu. Vart vi faktiskt hamnar är oväsentligt; vi ska bara se till att ta de där 5 kilometrarna oavsett väder och vind. Och sanningen är att vi faktiskt har hållit fast vid detta löfte till oss själva. Jag erkänner att jag är den mer lata av oss två när vi är på resande fot! Men nu har Annika motiverat mig och tjatat på mig för att vi ska ge oss ut och det är helt okej eftersom idén faktiskt var min från början. Det är lätt att lova något när det ännu är flera månader kvar! Nu har jag dock indirekt ”svalt min egen krok”.

Söndag/Måndag dag tillbringade vi i Sösdala hos Annikas tidigare grannar, som hon en gång i tiden hade i Gnesta. Vi besöker dem en gång om året, alltid på vår återresa från våra resor i Europa. Det har varit ett välkommet avbrott från husbilsresandet då vi hade varit ute i fem till sex veckor. Det roliga är att det blir som en snabb uppdatering sedan sist och det känns inte som om vi har varit ifrån varandra särskilt länge, trots att det har gått ett helt år sedan senast. En kväll fylld med god mat, dryck och trevligt sällskap utomhus.

Efter vi sagt adjö idag, begav vi oss till Finnstorp naturreservat, som är beläget i Söderåsens nationalpark, liknande Sörmlandsleden. Tanken var att vi skulle ge oss ut i en bokskog, men det blev besvärligt att parkera eftersom husbilen är något större och jag vill inte tvinga in den på trånga ställen. Vi märker ofta att folk vi möter på smala vägar blir osäkra när de ska passera husbilen. Vi försöker hålla oss så långt till höger som möjligt, ibland till och med utanför vägbanan med ett hjul.

Finntorp naturreservat erbjöd det mesta; en vältrampad stig som till och med skulle passa för barnvagnar eller rullstolar. Stigen slingrade genom bokskogar, granar och blandskogar. Mitt i allt hittade vi en informationstavla som berättade historien om Finntorp gård. Det visade sig att det en gång i tiden funnits en stor herrgård där, ägd av två bröder som spenderade hela sina liv där. Efter att de sålt den på grund av ålderdom förföll den snabbt och idag syns knappt några spår av den. Några fruktträd med äpplen och päron var det enda vi kunde se, samt antydan till en gammal husgrund. När vi återvände till husbilen var det dags att fylla på förrådet igen, för imorgon är det dags att bege oss till Råå vallar strax utanför Helsingborg, där vi kommer att stanna fram till fredag innan vi fortsätter resan norrut mot Olshammar.

Vädret i Helsingborg fram tills vi åker vidare mot Askersund, känns som vi prickat rätt hela semestern!