På Rullande Hjul

Månad: september 2022

Epilog 2022

Skit vad det är kallat sa jag till Annika idag då jag kom ned från sovrummet. Ja det är höst sa hon och vi konstaterar att vi brukar vara rätt långt ned i Europa nu i vanliga fall! Nu är vi hemma sedan drygt 10 dagar, i vanliga fall åker vi ut i Europa den här veckan och blir borta fem veckor. I år hade vi fyra veckor och var hemma efter tre !! Konstigt blir det ibland men vi kanske kan ta igen det nästa år, återstår att se.
Månaderna som gick från midsommar kan vi säga fram till vi lämnade Nyköping för semester var det full gas och mer därtill. Först så köpte vi hus, vart klart veckan efter midsommar. Sedan ordnade vi så vi fick flytta in innan vi skulle gifta oss den 20 augusti. Så den 25 juli fick vi nycklarna och kunde börja flytta in i huset. Sedan gifte vi oss den 20 augusti som sagt var och den 21 var tanken vi skulle packa husbilen och åka på semester. Så det var lite körigt i sommar vilket gjorde att jag tyckte vi borde komma bort ett par veckor för att bara få annat i huvudet.

Huset!

Resan började ju sådär va, söndag dagen efter bröllopet klockan är 1830 körde vi upp på utfarten från Nyköping och 1832 så insåg vi att vi inte kommer iväg. Något var gruvligt fel/trasigt i framvagnen. Till saken hör att den vart inne på verkstad på fredag veckan innan för byta av drivknut och dammask. Vi provar och provar men inser att nej vi kan inte åka så enkelt är det. Vi måste in på verkstad igen, på måndag. Det knepiga var att vi skulle med Tysklandsfärjan 1445 på måndag och nu var det söndag kväll! Nåja lite griniga och mycket trötta så körde vi mot Oxelösund och fricampade i skogen, ingen ville hem eftersom vi gjort semester i huset. Måndag morgon 0750 ringer jag verksatn som för övrigt öppnar 0800 och säger att det är fel på det ni lagade i fredags. Dom fattar alvaret och säger till oss att komma direkt så 10 min senare så är vi där lagom till dom öppnat! Dom tar husbilen, jag och Annika går till Sunlight hotel och äter frulle och jag bokar ny färjebiljett á 800:- till på tisdag. 1030 ringer verkstan och säger dom ittar inte riktigt felet men ska riva ner allt och se vad det är.

Nygifta

Tiden går, ska vi inte komma iväg idag heller! 1230 ringer verkstan och säger bilen är klar! Jaaaa vi kvickt in och hämtar den provkör och får förklaringen till felet. Dom lovar oss en serice som kompensation för felet som dom orsakade, lätt hänt men otur för oss. 1300 dundrr vi iväg ner mot Trelleborg och vi är nere runt 1930 på Ställplats Trelleborg. Japp nu var vi på väg. Där var även Janne & Monica som skulle ut i Europa med sin husbuss så det vart en stödbensöl och lite eftersnack och planering om vi skulle ses. Visa av erfarenhet från tidigare resor så skulle vi inte samköra….Nu kunde vi äntligen andas ut och börja semestra på riktigt.

Rerik

Så hur vart det då själva resan. Jodå det har vart helt ok vi har kört 404 mil, gjort slut på närmare 700 liter vatten, 4 paket svenskt kaffe (tog med oss!) ca 400liter diesel, tvättat kläder för 60:-. Vi har tagit det förhållande vis lugnare mot tidigare år, vi har stått mera på platser vi tycker om där vi stannat och vi har i vanlig ordning irrat lite här och var men på det stora hela gick det bra. Husbilen Cuben höll ihop som vanligt, det enda som gick sönder var en lampa och det är helt ok. Vi hade svensk högsommarvärme mest hela tiden vi var ute. Sista veckan så blir det lite tjurigare väder men då närmar vi oss norden igen så det ska bara vara så. Höst kallas det för!

Tvättdag, Belgien

Vi var mesta tiden i Tyskland och så gjorde vi en avstickare till Belgien. Vi har bara kört rakt genom två ggr tror jag och nu tänkte vi kika lite mer vad det var för land. Tanken var ju att vi skulle ned till ungefär Dijon i Frankrike, men hetsen under sommaren tog ut sin rätt och vi ville nog bara ta det lugnt kom vi fram till så då skrotade vi Frankrike för senare resor. Belgien är ett trevligt land med mycket god öl och mycket god choklad. Dessutom så var motorvägarna väldigt låååånga och raka så det vart nästan lite tråkigt att köra eftersom det inte vart någon skillnad! Vi satsade på atlantkusten så vi hamnade nästan i Dunquerke i Frankrike i alla fall! Hittade en liten std/by som vi bokade tre dagar på camping och så gjorde vi just ingenting förutom var på stranden, kollade tidvatten, badabe lite och åt pizza!

Egen skörd!

MEN en kväll när vi satt och funderade och pratade om huset och vad vi ska göra och hur och när bla bla så kom vi fram till det att vad gör vi här egentligen? Vi borde ju vara hemma eftersom det enda som vi pratar om är huset och vilka planer vi har. Så då var det klart, vi skiter i och resa runt mer nu drar vi hem! Och så vi gjorde, i sakta mak rullade vi hemmåt, vart ca 30 mil om dagen och vi skulle även köra broarna i år. Stora bält bron och Öresundsbron, vilket vi aldrig gjort tidigare. Så fick det bli och det är troligen första och sista gången vi gjorde det. Trots vi hade bropass så sluttade den överfarten på 1250:- innan vi stod på svensk mark igen i Malmö. Färjan kostar 750:- om du är ute i tid från Rostock till Trelleborg. Dessutom var det långt att köra, men nu har vi gjort det också check på den!

Så nu är vi hemma sedan drygt en vecka en vägg har vi rivit och nu ska vi strax börja med köket. Cuben står på gården numera och återhämtar sig efter resan och vi ska ha den igång och ut och vintercampa i år. Tidigare har vi ställt av den i dec och tagit ut den i mars/april men nu får den vara med hela tiden. Reseplaner finns det gott om men vi avvaktar världsläget lite och återkommer med det senare.

Tempo tempo tempo

Vi har ju startat hemresan sedan flera dagar och vi har kört bara autobahn nu på hemvägen. Det som jag tänker då jag kör är att det är ett betydligt högre tempo. På dom trefiliga motorvägarna går det galet fort i ytterfilen, bang så har det passerat en bil i säkert 200km/h! Men jag funderar även över alla husbilar och husvagnar som vi blir omkörda av. Vi ligger på stadiga 90-92km/h med farthållaren påkopplad. Blir bäst bränsleekonomi då. Ofta blir vi omkörda av tyska husbilar som lätt håller närmare 110km/h. Tänker det att eftersom så många tyska husbilar importeras till Sverige så vet jag inte om jag är så intresserad av att köpa en importbil, med tanke på hur dom kör dom i Europa. Ja du får köra fort men till vilket pris då ? Sedan har vi ju olycksrisken. När det blåser så flyttar sig hela vår hus bil rätt bra i sidled, då gäller det att du är med och kan parera. Nej den far inte hur som helst men du känner att vinden suger tag i den. Men att krocka är det sista jag vill göra med en husbil. Det som är hyfsat säkert det är själva hytten du sitter i, resten är bara en enkel träkonstruktion med frigolit och aluminiumplåt! Hytten klarar sig nog ganska bra vid en krock men resten kommer bara bli kaffeved och att få ett par ton skrot i nacken är lika med godnatt.

Neumünster utanför badhuset

Har roat mig med att se över förbrukningen också under den här resan. Vi har alltid tankat upp husbilen då vi har startat semestern nere i Rostock. Får för mig att europadiesel är effektivare med mindre tillsatser. Hur som så tömde vi gråvattentanken så ofta vi kunde för att hålla nere vikten samt körde med väldigt lite färskvatten, vi fyllde det när vi stannade på olika campingar och ställplatser. Av naturliga själ så fricampar vi väldigt sällan utanför Sverige eftersom det mesta är privat och det inte finns allemansrätt. Ja ja ja jag vet ni har gjort si eller ni har gjort så som är ute och åker, men det här är vi och så här gör vi. End of discussion! Skulle vi mot förmodan fylla på allt så har vi med bara vätskor ca 270lit med oss men då är gråvattentanken full också. Bilen går ju betydligt lättare med tomma tankar! Och det känns då du startar från ett röd lyse sedan spelar det ingen roll att motorn är optimerad på verkstad, det går tungt att starta och att bromsa etc. Förbrukningen i Sverige med satta hastigheter jag skrev ovan ligger på ca 1,1-1,3lit/mil. Kör jag ute i Europa så är den nere på 0,96-1,0lit/mil med Europadiesel, så vi får betala för att det är en massa konstigheter i vår diesel som dessutom kostar skjortan och lite till. Priset skiljer ca 4-5kr/lit mot svensk diesel. Så det skiljer sig markant hur mycket du betalar.

Efter vi startat från Osnabruck så fick vi ju en heldag med regn och det kan sannerligen behövas för så torrt som det var nere i Tyskland och Belgien har jag nog aldrig sett. Gräset var sönderbrännt och träden hade skrumpnat eller var redan höstgula. Klart är att det är brist på nederbörd och det har vart väldigt varmt i år. Att köra i hällregn på autobahn är ingen önskedröm men jag kom rätt fort in i det och taktiken var att ligga bakom långtradare på behörigt avstånd. Då trycker han bort det mesta av vattnet och jag får lite draghjälp i suget bakom.

Holland pris diesel

På vägen norrut så var vi tvugna att passera Hamburg. Givetvis i utkanten men det var nog så struligt i alla fall. Jag har hört på omvägar att Hamburg det är ett riktigt råtthål då man ofta får köa sig igenom och det tar bara en massa tid. Vi hade turen att komma lagom innan rusningen börjat. Det rullade om än sakta men det rullade så vi passerade Hamburg utan ett stop men hallå, dom hade ju en tunnel jag inte var med på. Hux flux så bar det av ned i nya Elbertunneln! Den vara ”bara” 3,3 km lång. Ni vet jag och tunnlar eller broar är ju inte så jag jublar….Nåväl det gick ju bra, vad ska jag göra panika inne i tunneln, tvärnita och lägga mig ner o skrika!

Regndag Tyskland bakom långtradare

Vi körde som vanligt till vi tröttnade och då letade vi fram en ställplats som såg bra ut på nätet i alla fall. Sista natten i Tyskland stod vi i Neumünster precis utanför ett badhus! Andra gången vi hamnade utanför ett badhus och det är ju rätt bra, då kan du mot några koronor både duscha och bada bastu. Var rätt skönt att få stänga ned efter en heldag i hällregn som tenderade att bli skyfall med jämna mellanrum!

Dagen efter sken solen i ett svalt och det var dags att lämna Tyskland och resa vidare in i Danmark. Ganska händelselöst resa, vi skulle in och bunkra lite av varje innan vi korsade gränsen. Vi brukar shoppa på Calle som har både bra priser och stort utbud och nu letade vi oss fram till butiken som ligger lite yxigt till mitt i stan. När vi kom så stod en herre jösses långtradare och latade av men jag gick in på macken bredvid och frågade om jag fick sno en parkering av honom mot att jag tankade innan vi drog vidare och det var helt ok! Precis bredvid låg Aldi en matbutik så nu bunkrade vi både mat och dryck innan vi körde vidare mot Sverige. Ganska likt Lidl som vi har i Sverige, du köper både mat och en borrmaskin! Finns det mesta och lite till.

Regnet det bara öser ner……

Alltså hur mycket vatten finns det bland molnen ?! Frågan är berättigad efter dagens väder där det har regnat sedan halv åtta i morse då vi startade från Osnabrück och nu står vi några mil norr om Hamburg. Det regnade galet mycket ett tag i dag på autobahn, typ så man måste sakta ned farten. Hur lätt är det då när lastbilarna fortfarande ligger på i runt 90km/h? Min taktik för idag var att ta rygg på en lastbil, då trycker han undan vattnet och jag kör relativt säkert bakom honom! Det här är vår första riktiga regndag på hela semestern och det märks att det är en omsvängning i vädret nu. Kylan gjorde att jag i morse tog fram vintershortsen!! Tjockare jeans shorts, våga vägra långbyxor. Vi stod ju i Barlicum i tisdags och fortsatte igår till Winterwijk där Obelink ligger. Intressant par som vi träffade i Barlicum, hon hade tydligen jobbat på Ericson vad jag förstod. Hon var delaktig i framtagandet av 5G systemet för mobiler och nu var hon allergisk mot strålningen från mobiltelefoner. Alltså jag har lite svårt att ta sånt på allvar men det kanske stämmer, att vissa är känsligare än andra. Dom visade dessutom upp bilder på henne hur hon ser ut efter att ha vistats i 5G fält, ingen vacker syn.

Regndag

Det är tredje året vi passerar varuhuset Obelink så det får väl snart räknas som tradition. Här är det så galet stort och fullpackat med allt från glödlampor till nya husvagnar för campare och husbilsåkare. Sanslöst mycket man inte har en aning om man hade behov av men när man kommer ut så har vi ändå köpt på oss en ansenlig mängd varor. I år fick det bli en del plastglas, termometer till Omnia ugnen, lite packmaterial, magnetiska dödavinkeln skyltar för körning i Frankrike etc. Det är även ett välkommet avbrott i körningen. Efter det så fortsatte vi i tryckande värme vidare till Osnabrück där vi fann för gott att ställa oss för natten. Ska inte köra hem för fort, måste låta det sjunka in att vi är på väg hem igen!

Liten del av parkeringen vid Obelink varuhuset

Dagens körning var lite tungt eftersom det regnade tokigt mycket och vi hamnade såklart i stau (kö) söder om Hamburg. Vart ståendes ca 1 timma vilket får anses som bra eftersom det är så många vägbyggen hela tiden. Det ena tar slut så tar nästa vid. När vi närmade oss Hamburg tänkte jag att nu är det kört, här lär vi ju bli ståendes igen men se där hade jag helt fel. Det rullade på om än sakta då och då men det rullade och vi passerade på under en timma. Dessutom körde vi genom nya Elbetunneln som är hela 3325m lång. Jag och tunnlar har aldrig vart en bra kombination men det gick lysande även idag, i tog oss igenom utan att den rasade över oss ha ha ha. Spännande dock eftersom det står utanför alla tunnlar hur långa dom är men det missade jag här. Såg det skulle komma en Elbetunnel och vips så var vi på nedfarten!

Dieselpris Holland

Imorgon fredag fortsätter vi mot Sverige, jag har löst något som heter Bropass och som gör att jag kan susa igenom betalstationerna så dras summan från mitt betalkort. Det är väl sista stora prövningen om det fungerar eller om det blir stopp och jag kommer förorsaka trafikkaos på bron!

Bye Bye Belgien!

Så vart det slut på dagar på campingen vi bodde på i Belgien. Vi hade kunnat stanna längre men vi kände igår kväll att ”nej nu får det räcka med Belgien”. Campingen har inte heller lämnat några större avtryck, man får det man betalar för….Belgien har inte gjort något större avtryck på oss och risken finns att vi i fortsättningen bara har det som transitland beroende om vi ska ned till Frankrike eller liknande.

Gårdagen den sista i Belgien var varm, det regnade och var lite åska natten mot igår men sedan vart det gråväder men 24-25 grader i alla fall. Annika och jag är ju fascinerade av tidvattnet så vi hade tankat ner en app som visade då det var som högst och som lägst. Så igår drog vi ner till stranden ni sett på tidigare bilder med fika och dynor att ligga på. Nu skulle vi kolla tidvatten. Det skulle vara som lägst 1515 igår och ja det var väldigt långt ut till vattnet och det var väldigt långgrunt. Men klart godkänd temperatur. Det som var lite jobbigt var salthalten som var hög i vattnet och som gjorde att det kliade på hela kroppen efter vi vart ner o badat. I alla fall på mig, tog en dusch på kvällen och då kände jag inget så det var saltet som ställde till det. Bäst vi låg där på stranden så kom två skolklasser och hade någon form av feriedag. Rakt bakom oss kanske 50 meter så huserade dom och vips så kom dom springandes och skulle ned till vattnet för att kolla krabbor tror vi. Jag som precis skulle byta blöta badbyxor till short igen fick vackert avvakta. Klär inte av dig naken hur som helst, vill inte skrämma dom små liven, muhahahahaha. Efter vår strandsejour så cyklade vi hem igen och tog det lugnt eftersom vi skulle börja rulla idag.

Små ställplatser, backat in i busken

På kvällen satt och sammanfattade semestern så här lång och kom fram till att nu är det dags att tänka om lite på våra resor. Vi har sedan 2017 åkt husbil på semestrarna, första året så drog vi upp till Treriksröset hem genom delar a nord Norge! och året efter vart det ju Kroatien efter det så var vi till Normandie och Coronaåret 2020 vart det Sverige etc. Hur som pratade vi lite om hur vi åkt och hur vi åker när vi är ute. Första åren hastade vi nästan runt för att se så mycket som möjligt, vilket gjorde det inte vart någon direkt avkoppling. Sedan har vi lugnat ned oss lite för varje år men det har fortfarande blivit en hel del mil. Vi har snittat på ca 500 mil per gång. Det är mycket mil, väldigt mycket om du tänker du åker en stor ofta lite bullrig skramlande husbil som inte går så fort typ 90km/h. Tror att förra året vart värst då vi hade 25 kördagar av 30 möjliga!

Gårdagen funderingar ledde fram till att vi ska i framtiden/nästa resa satsa på ta oss fram till ett mål ganska direkt. Offra ett par tre dagar på köra för att sedan komma fram till en bokad camping där vi kan ligga stilla en vecka eller två eller mera och sedan kanske tar en vecka i en storstad. Sedan kan man ju avsluta med ännu ett ställe typ stad eller strand innan man sista veckan kryssar hemma igen mellan olika städer och sevärdheter.

Massor av vindsnurror har vi sett. Här tas ingen större hänsyn vart dom står, dom bygger bara upp ett gäng.

 I år har vi faktiskt försökt att göra det lite grann men inte fullt ut. När vi kom till Tyskland så åkte vi till Rerik ett par mil från Rostock där vi bokat tre dagar. Sedan bar det av söderut igen vi skulle var tanken ned till Dijon, åka med vädret som var och fortfarande är helt ok. På vägen ned så hann vi fundera ett varv till. Det var långt och kostar diesel idag så då vart det Köln istället för Dijon. Köln där har vi aldrig vart tidigare och det är en storstad med en massa sevärdheter.  Sen så har vi kryssat mellan olika tyska städer innan vi kom fram till att Belgien verkar ok, så får det bli.

Där lämnade vi idag och nu står vi i Holland i en liten by som heter Berlicum och vi är på väg hem med ganska raska steg nu. Vi enades om att det faktiskt är ok att bryta semestern redan för att åka hem och börja fixa med huset vi köpte i juli men knappt hunnit vistas i pga det vart fullt ställ hela tiden. Juli fram till semestern innehöll köp av hus, fix av lgh till försäljning, vårt eget bröllop och så ut och husbila i Europa! Vi är rätt mätta på det mesta och nu tänker vi att vi kör hem under ett par dagar och så kan vi semestra och börja boa in oss i vårt hus!

Kvällens ställplats i Berlicum

Det tog emot att förlika sig med tanken men det försvann rätt fort i morse, det enda som stör lite är att vi lämnar värmen nu och återvänder till kyligare dagar. Ikväll har vi suttit ute i 25 gradig värme och det var som mest 28 grader under eftermiddagen. Dock ser vi ju på vädret att det blir svalare även här nere men inte så snabbt som Sveiger kyldes av! Men vad spelar det för roll egentligen, vi har haft vår beskurna del av värmen och helt ärligt +30 dagarna i ända vad gör du då förutom ligger på stranden. Varken jag eller Annika är strandfolk, möjligen kan vi bada och chilla två timmar men sedan räcker det. Har aldrig förstått hur man kan ligga o dra i solen 7-8 timmar per dag veckovis. Men det är vi det, ni andra har säkert andra tankar och gör som ni vill!

Majs och måne ikväll

Lärpengar

När vi kom fram till vårt mål på fredagen så hade vi sett ut en enkel men fullt funktionell och dessutom ny ställplats i byn Veurne. Nu var vi på plats vid kusten och vi var rätt sega efter fredagens dagens körning i 28-29 graders värme. När du kommer fram så går du in i en liten kiosk med en dator och ett helt värdelöst gränssnitt där du ska skriva in det mesta förutom skostorlek. Visade sig att det fanns en sida på nätet som var mycket mera användarvänlig! Priset är 160:- och då får du allt som behövs ink kod till en toppfräsch WC i idrottsanläggningen tvärs över.

Ställplats Veurne

Fanns tydligen en dusch också men lämnar osagt hur den fungerade. Av kommentarerna på park4night så var det si och så med öppettiderna där. Detta är en ställplats i kommunal regi och som det ser ut helt ny, platsen i sig omfattar minst 30 st som står på hålig betong där det växer gräs mellan. Har en klar potential att bli riktigt bra då det är grönt och fräscht.

Servicehus med WC, inte glamoröst men fräscht

Här parkerade vi upp som sagt och bara slappade vi var rätt sega efter körningen i värmen. Dessutom drog det ihop sig till oväder, åskan mullrade och det kom små skurar då och då vilket gjorde att luften vart om än fuktigare! Planen för kvällen var att bara vara och inget annat. Annika tog cykeln och försvann ner på stan för lite shopping och jag softade och skrev i husbilen. Eftersom fylldes platsen på och vi fick tre Belgiska plåtisar till grannar på behörigt avstånd. Där var det lite mer livat och när mörkret kom drog dom ned på stan till en festival som pågick i helgen. Vi hörde den ända upp till ställplatsen så det var nog lite livat och drag på stan. Vi hade letat fram en camping några km från där vi stod och bokat den från lördag tilltisdag då vi åker vidare mot Brugge.

Pannkisar till frulle

När vi vaknade igår lördag så var det en sval morgon som vanligt. Idag var det dags för pannkakor till frulle! Blir lite enahanda med mackor så jag steg upp och vispade smeten och sedan hade vi kallas! Vi chillade (tog det lugnt) och gjorde inte många knop på hela förmiddagen. Det ingick ju WC och koden stod på kvittot så när jag var på väg ner till WC såg jag att det var utcheckning senast 1100. Nu var klockan redan 1330.

Nåja på kommentarerna på park4night så stod att det var ok att stå till 1700 så jag vart inte så orolig för det. Tyckte det var en skum tid att checka ut på en ställplats med bara 6 bilar av 20 på. Nåja vi började plocka ihop och när vi var klara och skulle iväg runt 1500 så kom vi inte ut!!! Hur vi än försökte blippa så ville inte bommen öppna sig. Det var bara att inse vi var tvungna att betala en natt till för att komma ut. Var surt att kasta ut 160:- till bara för att få upp bommen, så den platsen vart väldigt dyr…..

Stranden

Nu står vi på en hyfsad camping i en liten stad som heter Koksijde. Ligger bara 6km från ställplatsen. Var dags att stanna till ett par dagar och bara njuta av tillvaron och semestern. Igår eftermiddag cyklade vi ner på stan, ca 2,5 km från campingen och sedan tog vi en promenad på stora gågatan som slutar nere vid havet!

Äntligen hav och vatten igen! Tröttnar aldrig på vara nära vatten. Inlandet i all ära men det är havet som jag vill vara vid. Här är en livekamera från Youtube som visar stranden, rätt stor kan man säga och tvärs över ligger England på ett par mils avstånd. Vi strosade runt och tittade på utbudet av restauranger så klart, och klädaffärer. Roliga var att då det mesta stängde runt 1800 så vart det helt dött i stan! Antagligen gick folk hem fixade middag och sedan ut på galej på kvällen igen. Vi valde dock att stanna hemma och bara vara. Idag söndag är en ren slappardag. Vi har tvättat, kunde behövas efter 2 veckor på rull! Och städat lite, troligen blir det stranden lite senare i eftermiddag. Vattnet var dock rätt kallt, mellan 19-20 grader. Som hemma i Sverige ungefär. Sedan kan det hända vi äter ute idag igen, lite sugen på Moules Frites (pommes med musslor!)

Vi ser väldigt lite svenskar, dom sista var en bil på campingen i Köln som tältade en natt. Även på stora vägarna är det dåligt med svenska bilar mot tidigare år. Å andra sidan så brukar vi ju starta semestern den här helgen och köra söderut under sep-okt. Sedan har nog inte lämmeltåget till Spanien startat ännu, det dröjer no ett par veckor till så det kan ju ha sin förklaring. Vad som är roligt att se är att både i Tyskland och Belgien nu så är det mera yngre som åker husbil. Hemmavid så är det ju en stor dominans på 65+ så det verkar som yngre har hittat ut också eller provar nya former av camping. Ser också galet stora tält, inte glamping tält men snudd på. Det är mer utbrett här än hemma att tälta och det har säkert med klimatet att göra.

Pizzakväll med Belgisk öl, gott!

Camping vs. Glamping?

För vissa innebär camping att åka ut till naturen med ett litet tält, sovsäck och liggunderlag, äta burkmat, kanske grilla korv och marshmallows över en öppen eld, för att sedan gå och lägga sig till det knastrande ljudet från elden och surrande myggor i örat.

Det är ett sätt att campa. Sen finns det Glamping, stora tält, sköna sängar och rejält med takhöjd. Helt enkelt en lyxigare variant av camping.

Vad är glamping?

För att förklara begreppet glamping är det ett sammanslaget ord, glamorös + camping. Det handlar enkelt om att kombinera upplevelsen av att vara i naturen med bekvämlighet och det där lilla extra för att höja upplevelsen. Det involverar oftast stora och rediga tält, tjocka madrasser, mysig inredning och god mat.

Hur skiljer sig glamping från camping?

Den stora skillnaden är bekvämlighetsnivån, vilket kan variera beroende på om du bokar en all-inclusive glamping som erbjuder en spa-liknande upplevelse eller om du skapar din egna glamping upplevelse genom att investera i det du behöver för att du verkligen ska känna dig som hemma i ditt glampingtält.”

Königswinter

Vi lämnade Köln mätta på upplevelser och nu hade vi planerat och funderat och kom fram till att Belgien har vi ju bara susat igenom som snabbast för ett par år sedan. Vi hade vart i Paris och Normandie och på hemväg via fruns dotter i Haag så drog vi rakt igenom Belgien. Men innan vi kunde lämna Köln så skulle vi till Königswinter, en liten by ca 4 mil söder om Köln. Där finns Drachenfelsbahn, en bergbana som tar dig upp till slotten Drachenfels. Banan är 1500 meter och du åker eldriva mindre järnvägsvagnar. Kostar 120:- T/R men du kan ta en enkel upp och gå ner eller tvärtom. Ser du stigningen vid start så tvekar du inte att köpa biljett upp!

Drachenfels banan

Vår vana trogen så körde vi fram i äckligt fuktvärme som gjorde att du svettades trotts det vara moderata +22 ute. Parkerade husbilen på anvisad plats. Synnerligen bra ordnat med husbilsparkering och du skulle nog kunnat sova över där om det var nödvändigt. Promenerade fram till biljettluckan och insåg att vi inte hade munskydd så vi fick vackert gå tillbaka och hämta dm i husbilen. Nu tog vi med cyklarna istället då det var en kort bit bara till banan.

Drachenfels banan

Efter vi vart upp på toppen så tog vi kurs mot Belgien men klockan hade runnit iväg och trafiken var tät så vi omgrupperade snabbt och körde bara 7 mil innan vi stannade för natten i Zülpich en mindre stad några mil väster om Bonn. När vi närmar oss Zülpich så tänker jag att ”hmm ser bekant ut men när var jag här då, måste likna en annan by”. Kör fram till ställplatsen och inser då att jomen visst här var vi 2019 också på genomresan till Haag. Allt var sig likt så vi betalade 100:- för platsen och då ingick el och det vanliga med tömning och så. Var en varm och skön kväll och vi var ca 8-10 husbilar på plats. Bakom vår husbil så hittade jag rejäla björnbärssnår som var fulla av mogna björnbär så jag plockade lite vartefter jag gick runt då och då. Dom är så goda.

Zülpich

Natten var lugn, lite trafik på vägen utanför men annars tyst och stilla. Dagen efter typ igår 1 sep var det dags att rulla vidare igen. Det rullade på bra och vi kom drygt halvvägs in i Belgien innan vi tog kväll på en synnerligen trevlig ställplats i byn Floreffe. Den var perfekt med åtta platser och det fanns vatten och el och tömning till det facila priset av 70:-. När vi kom var det bara vi men vartefter dagen gick så fyllde det på och runt 2100 var vi fembilar där. Allt hade vart perfekt om det inte var för att det gick en rätt hårt trafikerad väg precis bakom ställplatsen. Det vart som aldrig helt tyst utan kom alltid en ny bil. Så vi sov lite si sådär i natt. Upp med tuppen eller njaaa runt åtta var vi på benen men med vår vanliga rutin med långfrulle så rullade vi vidare mot kusten idag. Som vanligt höll jag på säga så var det 28-29 grader varmt och som vanligt satt vi i husbilen och körde.

Floreffe

Fast först startade vi med att åka till Charleroi och skulle köpa WC medel som hade tagit slut. GPSn hittade dock ite så jag körde med Google mapps. Alltså Google mapps snacka om nödlösning, hur i fridens namn kan man navigera efter den i Europa ? Den ger den mest nödvändiga infon, men inte mera. Självklart så hamnade vi helt fel och var tvungna att vända och det var lite trixigt att köra i stan med 7,5m husbil. Men vår utmärkta Sygic Truck GPS höll oss som vanligt på vägar där vi kom fram. In och shoppa lite och tittade även på en intressant plåtis en Bürstner Eliseo, en av få plåtisar med långbäddar där även jag med mina 198cm kan ligga raklång. 

Bürstner Eliseo

Efter den lilla men tidskrävande avstickaren så var det full gas ut från stan och tog sikte mot kusten och en ställplats där vi står ikväll fredag, Veurne, Nordstraat. Haft resans andra regn ca 30 minuter höll det i sig men luften vart lite fräschare faktiskt om än fuktigt. Imorgon lördag har vi bokat en camping och blir där tom tisdag då vi ska vidare till Brugge innan vi motvilligt kommer vända hem igen.

Zülpich

Nackdelen med Belgien som vi upplevt i två dagar är att då du kommer av motorvägarna och hamnar på mindre vägar genom förorter och småstäder är att vägen är av cement. Jag hatar att köra cementväg och tro mig det vi kört här idag och fått testa vad som sitter fast eller inte det finns inte. Sista tre milen var bara betongväg. Allt skramlar runt i husbilen och man undrar när den ska trilla i småbitar!

Köln, check på den!

Köln vart två dagar som blev till tre innan vi kände oss färdiga med stan. Efter att vi snirklat oss fram under ett par dagar var det skönt att få komma fram och få bo på en fungerande camping med all bekvämlighet du kan önska. Ja förutom att dom bara hade fräscht bröd lördagar och söndagar då! Men det är absolut inget vi dissar en camping för eller har saknat. Tvärtom har dom det är det bara en bonus.

Farlig bro 😂

Campingen som heter Campingplatz Stadt Köln och ligger drygt 4-5km från själva stadskärnan är en trevlig lagom stor camping. Att ta sig dit var lite mindre trevligt i synnerhet då jag glömt bort att köpa en miljö plakett innan vi lämnade Sverige. Så lite svettigt var det så inte polisen smög upp bakom och utdelade en liten bot på 80euro! Sen så vart det inte bättre av att vår Sygic Truck GPS valde en helt korkad väg där den föreslog vi skulle köra in i en återvändsgränd……Men förutom det så var campingen lagom som sagt, kan ha haft 60-70 platser för alla typer från tält, husbil, husvagn. Precis bredvid campingen ligger en herrejösses stor bro som vi var tvungna att korsa då vi skulle ned till spårvagnen på andra sidan Rhen. Jag och broar är ingen bra combo, brrrrr. Jag och broar och spindlar, dålig kombo…..

Köln från farliga bron!

Trafik ljudet är en annan aspekt som vi kan prata om. Det låter från bron konstant dygnet runt och eftersom vi kom en söndag så var det hyffsat lugnt men natten mot måndag eller tidig måndag morgon då ökade volymen i styrka rätt mycket. Men sammantaget så var det inget som vi störde oss på, det var ju en konstant ljudmatta dygnet runt. Ja just det ja, alla flyg som startade från Köln/Bonn flygplats tog ju vägen över campingen vid en viss vind he he. Men jag är ju lite körd på flyg så det var bara en bonus. Slog upp Flightradar24 varje gång det kom ett plan så jag såg vart den skulle!

Köln domen

Måndagen började med att vi köpte ett turistkort som gällde i 48 timmar från vi aktiverade det. Kostade 180kr/pers och genererade alla resor på tåg, tunnelbana, buss, spårvagn samt en mängd rabatter på diverse turistfällor! Grunden till att vi egentligen var i Köln var att Annika satt och tittade vart vi skulle åka då vi hade parkerat ett par dagar i Rerik uppe i nord Tyskland. Plötsligt så säger hon att ”hörö kolla Köln, dom har en katedral där” -Va! säger du det svarar jag, och hur långt är det dit då?! Så där var vi nu och skulle så äntligen besöka katedralen. Gick med snabba steg och fast blick över den otäcka bron (mitt broskov!) För att ta spårvagnen på andra sidan. Funkade perfekt men vi hade ju missat att det var munskyddtvång på alla kollektivtrafik. Så vi satt o tittade i golvet tills vi kom in till stan där vi illkvickt köpte oss varsitt godkänt munskydd! Sedan tog vi en promenad fram till katedralen som var värt hela resan ned till Köln. Shit vilken stor kyrka det var. Bara dom dubbla tornen var 157m. Vet inte men jag tror dom var högre än Kaknästornet i Sthlm som är 155m.

Lallade runt i katedralen drygt en timma innan vi tyckte vi var klara med den. Drog oss vidare ut på stan och nu var vi mitt i turistmekka i Köln. Nu var det dags för nästa upplevelse eller turistfälla. Nämligen att åka en båttur på Rhen med guide. Kostar 150:- för en timma ink servering på båten så där tog vi en Klötch som är ett lokal öl som bara finns i Köln. Hur som så passade det perfekt eftersom vi under hela Kölnbesöket hade svensk högsommarvärme. Vad kan vara bättre än en båttur med en kall öl samtidigt som man blir guidad och kan titta på stan från vattnet. För att inte tala om alla stora pråmar som trafikerar Rhen. Efter båtturen vart det bara allmänt strosande i stan så som man gör på semestern! Letade efter en tröja som det stod Köln på men hittade ingen i min storlek så det fick vara.

Dag två började vi dagen med att cykla över otäcka bron! Blir ju eter värre ju, då är du ju en meter högre än när du går. Men jag vevade på med fast blick i fjärran och tro det eller ej vi kom över utan att bron föll ihop nu heller! Sedan tog vi spårvagn nr 17 igen men nu var vi lite varma i kläderna så vi hade siktat in oss på Chokladmuseet i Köln. Intressant att se hur viktigt choklad har vart genom århundraden eller bönorna kanske man ska tillägga. Fick se allt från böna till det kom ut chokladbitar på en produktionslina dom hade startat inne i museet. Efter det besöket vart det bara stilla slöpromenad genom stan. Lunchade en fantastiskt god kebabrulle och som avslutning tog vi en Aperol Spritz för 65:-. Vi har lite koll på Aperol ute i Europa och också vart i stan vi dricker den. Vi kallar det för Aperol index. Köln hamnar i mellanskiktet. Paris var dyrast med 135:- och Rovinj, Kroatien billigast 35:-

Aperol Spritz

Nu var vi dock på det klara med att vi skulle vidare trots trevlig camping med fantastisk läge. Så igår tisdag startade vi resan mot Belgien och atlantkustens där! Lite kuriosa från Köln camping, första dagen då vi i princip anlänt så kom det ett par från husbilen tvärs över och frågade om vi ville köpa lösa gasoltuber till grillen. Nej tack vi har inbyggd gasuttag så vi kan inte använda dom. Hmmfff tänkte jag, stackare ute o campar och nu behöver dom pengar. Gick 5-10 minuter så kom tjejen och frågade om vi ville ha all mat dom hade över…….Ok vad är detta men vi tackade ja och frågade varför dom inte ville ha maten kvar. Det visade sig att dom var från Australien på Europaresa och nu skulle lämna tillbaka hyrhusbilen för att flyga vidare till Spanien! Aha ok då klarnar det, och vi fick en hel del mat både torrt och burkar med grönsaker, några flaskor vin, en lampa med inbyggd högtalare USB koppling, olja, kryddor etc etc. Vi tackade så klart och tog emot. Frågade faktiskt om dom inte ville ha betat men nej det ville dom inte!

Lite mer kuriosa, på en camping kommer och går det gäster hela tiden och på måndag dök det upp en äldre man ensam i sin husbil och ställde upp bredvid oss. Annika som var ute pratade med honom och det visade sig att han pratade svenska! Men körde tysk husbil och han var faktiskt från Tyskland. Han berättade att han och hans fru som tydligen var från Sverige (nu avliden) hade rest till Sverige varje år så han hade lärt sig svenska! Han berättade han vart på Gotland ett par veckor och nu var på hemväg igen. Han tyckte mycket om Sverige och åker dit varje sommar!

© 2024 Cuben

Tema av Anders NorenUpp ↑

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.