På Rullande Hjul

Månad: september 2019 (Sida 1 av 3)

På rullande hjul

Idag lämnade vi Frankrike efter nästan 11 dagar i landet. Frankrike är…. Frankrike ! Ett trevligt land med trevliga människor som dock inte kan varken engelska eller svenska ! Det finns väldigt mycket majsfält i landet och väldigt många är bönder. Vi har sett väldigt mycket grå halvtaskiga hus, det är ganska ratigt i byarna mellan städerna.

Lite sjabbiga hus och ledningar. Väldigt vanligt i Frankrike

Smutsiga och trasiga fasader finns det gott om i alla små byar

Ännu en av alla rondeller som finns precis överallt. Att hitta en fyrvägskorsning är svårare

Men ändå vi har trivts där och kommer alldeles säkert att komma tillbaka ! men inte inom dom närmaste åren, tror vi 😉 Så idag gick resan från Avion vidare genom Belgien som gick på drygt en timma tvärs över, finns inte mycket vi ville se där och lite halvtaskig med platser att stå på också så vi drog rakt igenom och ikväll har vi stannat på en fantastisk bondgård i Holland drygt två tre mil från gränsen till Belgien ! Imorrn onsdag ska vi köra upp mot Haag efter Atlant kusten där det finns en fin väg mellan öarna som är sammanbunden med broar. Tyvärr har det utlovats galet mycket regn men vi hoppas det mesta ska komma under natten.

Efter korsvirkes byn jag skrev om tidigare, så hamnade vi på en trevlig liten familjecamping mitt i en fransk by på landsbygden. Om ni tittar på rubriken Resväg 2019 så kommer ni se vart vi vart snudd på dagligen ! Tanken var att vi skulle stannat där två nätter för att ladda lite energi och tvätta både oss och lite tvätt.

Trevliga familjecampingen mitt i byn

Utsikt från trevliga familjecampingen mitt i byn

Husbilen Micann 🙂

Men så läste jag att Annette och Göran

Anette & Göran och Carthagon

från bloggen Husbil kors och tvärs var på väg ner till Portugal och vi skulle passera varandra med några mils avstånd. Vi hördes på mailen och vips så var ny ställplats bokad. Vi siktade in oss på Avion för att träffas vilket vi gjorde igår.
Så trevligt att prata svenska igen och så trevliga människor ! Vi umgicks större delen av dagen och så även på kvällen ! Anette och Göran kör en STOR Cartago E line, nej jag är inte avundsjuk ( jag ljuger så bra !)

Vi sa hejdå vid lunch idag tisdag då vi är på väg till Haag och Annikas dotter.
Innan vi skildes åt så passade vi på att städa ur husbilen Micann lite bös som samlats efter 23 dagar ute på vägarna. Vi har känt en äcklig liklukt i vårt bagage och det tog några dagar att hitta källan ! Det var snäckorna vi plockade nere i Frankrike på XX stranden som vi måste tvätta när vi får möjlighet. Luktar gamla lik. Nu ligger dom i vår färskvattenkanna så den är körd tills vi är hemma igen.

BONUSBILDER

Ställplats Avion

Vanligt med fritt Internet här och var

Ett krigsmonument med en massa namn på människor som försvann under krigen

Rastplats på väg till Avion i Frankrike. Samma väg som till Calais så det var gott om engelsmän

Vi hamnade på en riktig marknad mitt i stan där det såldes allt mellan himmel och jord och väldigt mycket produkter från traktens bönder

Cathedrale Saint-Pierre av Montpellier

Inne i Cathedrale Saint-Pierre av Montpellier

Altaret i Cathedrale Saint-Pierre av Montpellier

På väg igen

Låt mig presentera husbilen Micann för er som läser här ! Vår husbil som vi åker med är en Fiat Ducato från 1996. Motorn är på 116 hästkrafter. Själva bolådan är byggd av Weinsberg ett tyskt företag som blev uppköpta av Knaus etc etc. Innermåtten där vi lever är inte speciellt stora. Tror längden från Sängen till stolarna i förarhytten är dryga 4m och breden är 2,4m vilket gör ca 9,6 kvm men så stort är det inte då är det friggebod storlek och det har vi garanterat inte ! Ståhöjden är ca 2 m så jag kan nästan gå rakt inne i bilen beroende på hur hopsjunken jag är !

Bodelen i husbilen set från sovrummet, köket till vänster matplats till vänster

Som ni ser på bilderna så är det köket till höger och bordet till vänster. Stolarna i hytten kan vi vända så fort vi står stilla och jag sitter alltid i förarstolen och skriver blogginläggen. Annika sitter ofta mittemot och spelar Yatzy med sig själv eller surfar. Toan ser ni i bilden mot sängen den är till höger. Det är en vanlig spoltoa med kassett på 17 liter som ska tömmas med jämna mellanrum…..Det går att duscha om man känner att det är ett måste men vi sköter ofta den biten på campingarna där vi far fram. Vi har det mesta i hushållsutrustning fast väldigt begränsat. En stekpanna, två kokgrytor, tre plastskålar. Knivar o gafflar för fyra personer. Samtliga tallrikar o glas är av plast. Sen har vi en del husgeråd som brödkniv, vanlig kniv, tänger mm.

Sovrummet längst bak med 150 cm dubbelsäng

Sammantaget så har vi allt men i väldigt begränsad antal. Allting vi lägger in kostar vikt och vår lastvikt är 660 kg och varken jag eller Annika är direkt som lagårdstörar !!! i Den vikten ingår då också 100 lit färskvatten samt 80 lit diesel.

Manöverpanel för det fiktigaste i husbilen. vatten, slaskvatten/gråvatten, laddning på batterierna, säkringar Termometer är uppsatt av mig ! Bevakar tempen i kylen och bodelen

På golvet har vi mattor som täcker hela golvet, värmen kommer från en Truma värmare. Den sitter i golvskåpet nere till vänster. Vi styr värmen inne med en termostat, som regler värmen efter ute och inne temperaturen. Väldigt vanligt förekommande i husbilssamanhang. Den drivs av gasol, liksom spisen, och sist men inte minst det är den som värmer vattnet till 40 eller 60 grader. Vi har ca 8 lit varmvatten då det är klart, så ska det duschas får det går fort ! Vi har ett bodelsbatteri på 220 ah som är kopplat till en inverter som kan omvandla 12 volt till 220 volt så vi kan koka kaffe ! Det finns som ni ser en diskbänk också så vi har egentligen allt som behövs men väldigt minimalistiskt. Vi har ingen TV och inte heller någon ugn. Vi läser, spelar Yatzy, pratar, promenerar etc då vi står stilla.

Solcellregulator till vä och Inverterpanel till höger

Idag startade vi resan hemåt kan man säga, vi ska till Belgien och så stannar vi i Haag hos Annikas dotter en natt. Vi sa ju att vi skulle köra ner till Spanien och ställa bilen där över vintern, så blir det tyvärr inte nu eftersom reparationen av golvet inne i bagaget/garaget kostade mer än vi räknade med. Där försvann P platsen i Spanien under vintern och flygbiljetten. Surt sa räven men va fan det kommer nytt år och nya planer.

Under gårdagen var vi på en av stränderna vid Normandie, Utah Beach. Stod på vallen och tittade ner på stranden där soldaterna blev ilandsatta. Jag kan säga som så att det inte var någon hit….Dom gjorde ett bra jobb under dom förutsättningarna dom hade. Mycket strand att ta sig över. Hur som tänker inte skriva så mycket mer om det. Finns så mycket att läsa om Dagen D så det överlåter jag till er.

Minnesmonument på Utah Beach

Ett av alla fordon som transporterades till landstigningen på Utah beach

Tysk bunker Utah Beach

Ännu en bunker

Ikväll har vi tagit hus i en lite by som är som en sagoby med korsvirkeshus och små gator. Ställplatsen i sig är en grusparkering mitt i spenaten bland häst och kohagar !

Torget i sagobyn

Tyvärr fick vi känna på den franska arrogansen idag då vi skulle ta en öl. Kom till värdshuset/puben runt 2030 och frågade om det gick bra att ta en öl. Nej det är fullbokat fick vi till svar.

Bro mitt i byn

Då var det ca 16 lediga platser på fyra tomma bord. Nåja inte hela världen vi överlever det men lite surt att bli bemöt på det viset. Ska tillägga det att fransmän överlag är väldigt trevliga så det här är första gången vi stöter på det man läst om genom åren.

Även Frankrike har korsvirkes hus

Genom ett regnigt Europa

GRATTIS MORSAN PÅ DIN DAG IDAG !!

Vi har stått still två dagar i en stad som heter Gransvillé för att tvätta och ha lite semester utan att behöva ligga ute på vägarna hela tiden. Campingen vi stannade på hade den fördelen att den låg ca 100 meter från havet. Så vi har tagit långa promenader på stranden och försökt slå varandra när vi jämfört stegen i stegräknaren vi har i telefonen ! Sedan har vi samlat massor med snäckor att ta med hem, och så har vi bara vilat sovit, läst, och haft strul med Internet…..

Båtarna ligger på botten innan tidvattnet kommer

Min Ipad som vi har den tokiga GPS:n nedtankad i har strulat rejält sedan onsdag eftermiddag. Började med att radion vi spelade slutade fungera, sedan dog nätverket på riktigt på den. Jag gjorde ungefär allt jag kunde och använde all min kunskap och förstånd jag har på plattor som Ipad. Startade om x antal ggr, raderade profiler och nätverk och nollade den tom. Inget fungerade… Men den är och förblir stendöd då jag försöker koppla mot vårt trådlösa nät vi har med oss. Det här har ställt till det lite eftersom det är den enda karta vi har samt så ligger det två appar till på den som visar vart det är ställplatser och campingar i hela Europa.

Här samma kanal men två timmar senare så har tidvattnet kommit

Men så idag så tog jag SIM kortet från vårt bredband och satte in i plattan och Vips så hoppade allt igång ! Jaaaa inte det trådlösa nätet men nu kan jag tanka ner kartor och ta ut kursen igen för hemfärden. Vi har försökt få våra telefoner att fungera med samma resultat som plattan meeen det är inte samma sak i en liten telefon.

När vi startade idag från Gransvillé, så regnade det ett riktigt äckligt blött regn ni vet så där små små skitdroppar som blöter ned allt på en gång. Jag hade föresatt mig att vi skulle åka in till stadens centrum för att kolla lite utsikt men utsikterna för det var inte dom bästa i det vädret. Hur som vi gav oss iväg och det regnade och vägarna vart smalare ju längre in i stan vi kom. Till slut så startade vi Google GPS för att ta oss ut snabbt och säkert och så vi gjorde. Sedan körde vi mot Quinsvillé där vi är ikväll, på en helt ok ställplats utan bekvämligheter alls förutom en fantastisk utsikt återigen mot havet. Det är något visst med hav, jag tröttnar aldrig och kan lyssna på vågorna i hur länge som helst. Lagom till vi kom fram så sken det upp och vi fick lite sol och värme också så ikväll är allt frid och fröjd.

Det ligger tjocka lager med snäckor på stranden som tidvattnet spolat upp

Vi eller Annika hade lagt in en önskan om att vi skulle luncha på ett riktigt franskt lunch hak och det uppdagade sig ett idag då vi kommit halvvägs ungefär ! Mitt i ingenstans så hade kommunen i en by vid namn Saint-Fromond ställt upp en station för att tömma och fylla på husbilens vätskor.

Här fyller vi färskvatten i hällregnet ! 10 minuter vatten kostar 20:-

Där fanns också en lunchrestaurang, Au Fil de L’eau så då var det klart. Vi gick in och beställde på obefintlig franska dagens rätt som var File Mignon, när vi ätit det så kom dom fram med en liten ostbricka och sist men inte minst så fick vi efterrätt! Till det var det gratis 4,5% cider och så kaffe på slutet.
Allt kostade oss ca 125:- per person och det var under muntra tillrop och en del skratt vi beställde maten eftersom det förelåg en vis språkförbistring !

Fransk lunchrestaurang med tre rätters för 125:- satt som en smäck

Internet

Gårdagen gick åt till att resa från ett ställe till ett annat ! Vi stod ju i en liten by Ventes-de-Bourse, mitt i ingenstans med en väldigt fin ställplats. Ligger ca 7 km från en motorväg så vi förstår att man inte svänger in direkt och lägger sig där. Men det är väl utbyggt med en station för att tömma WC, grå(disk)vatten samt fylla på rent dricksvatten gratis.

Så mycket bokskogar i Frankrike

När vi skulle åka så kom det en Holländsk husbil som beslutat sig för att stanna ett dygn eftersom dom vart där tidigare, men då var vi redan på väg. Byte några ord med dom som rekommenderade oss att ta svängen förbi Triuri, Belgien som tydligen skulle ha en båtsluss/hiss som lyfter 66 m rakt upp. Tittade på kartan vart det låg och njaaaa kanske, vi får se. Har ju sagt vi ska ta vägen efter kusten upp till Sverige igen. Dessutom visade det sig att dom hade en dotter som bor i Åmål.

Mont-Saint-Michel som var ett kloster en gång i tiden

Så vi fortsatte vår resa som ska gå till Normandie kusten och vi stannade för natten igår vid Mont-Saint-Michel  för natten på en gigantiskt stor parkering/ställplats. När vi vaknade i morse så var det till ett riktigt skyfall ute. Det blåste och tokregnade och det höll i sig drygt två timmar, innan det började lätta. Det är rätt skönt att ligga inne i husbilen och lyssna på hur det slår på taket. Vi har bara regnponchos med oss så det var ett dåligt alternativ att ge sig ut på upptäcktsfärd till slottet. Men så sken det upp och vart varmt så vi drog iväg till shuttle bussarna ut till slottet.

Bussen till slottet som man kunde köra från både fram och bak. Föraren byte bara plats !

Ståplats i vanlig ordning, varför inte och massor med kineser ! Slottet var en trevlig upplevelse. En liten by runt om som slutar med ett slott, som var ett kloster ! Massor med turister och massor med affärer som i vanlig ordning sålde allehanda skit till ännu dyrare priser. Vi gick en tur runt och klättrade på murar upp och ner. Det var en väg som gick brant uppför och slutade vid ingången till slottet/klostret och som sedan gick ner igen. Jodå det gick att gå in men hallå 100:- per skalle för att se det inifrån. Där slog snålvargen till och vi gick ner till bussarna för att ta oss till husbilen igen.

Trånga gränder vid slottet/klostret med massor av turistfällor

Startade vår lilla tripp som vi tänkt och stannade till på vägen för att leta fram en camping just för vi tänker stå still ett par dagar nu. Har hittat en riktig bra Camping Eremitage utanför Grenville. Ligger precis bredvid havet och det är lagom med folk, typ 15-20 gäster på en camping som har 300 platser !

Camping Eremitage

Passar oss utmärkt. Har vart nere vid havet ikväll tisdag och plockat lite stenar och snäckor i blåsten. Otroligt stor sandstrand, tror tom den slår Tylösand i Halmstad ! Vi har duschat vilket behövdes ha ha ha och så har vi kollat in en tvättmaskin så nu finns det hopp igen.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är Internet linan lite dålig här. Höll på micklade igår kväll och till slut efter jag gått 10m från husbilen fick jag routern att hitta en 3G lina som duger till surf och liknande. Då var det försent att skriva ett inlägg så det får bli detta ist. Men nu på campingen har jag kopplat in oss och kör routern som slav så nu har vi lina till det mesta av det vi ägnar oss åt på nätet.

Söndag och ledigt

Efter lördagen så var det på sin plats att ta det lugnt på söndagen. Inte för att vi vart ute och festat eller gjort något annat trevligt utan mer för att vi körde full gas i Paris sedan vi kom på plats. Fredagen var vi ute på stan hela dagen och igår lördag skulle vi ut igen för nya mål och sevärdheter. Tanken var att vi skulle till Eiffeltornet och sedan till Sacre Cuer, men det sket sig fullständigt redan på lördag fm då vi kom in till vår tunnelbanestation.

Eiffeltornet, check på den !

Den var stängd ! Men hallå här kommer vi och ska turista i Paris och så stänger ni ner vår livlina in till alla sevärdheter, hur tänkte ni nu då va ? Tunnelbanan vi brukade åka med var en av huvudlinjerna i Paris så att den var stängd var inte så bra. Sedan så omgrupperade vi snabbt och tänkte ahaaa vi tar en buss istället. Ja det gick ju bra en bit men sedan då ?

Triumfbågen i kvälljus

Nu var det dom berömda Gula västarna som skulle ha en demonstration och det brukar bli livat och vara mängder med demonstranter så vi förstår varför det var galet mycket poliser över allt. Vi kom till slut fram till Eiffeltornet, köade 25min för att komma in på området runt om och så kunde vi bocka av även det på vår Att göra lista. Att ta sig upp var inte att tänka på, kön till entrén upp i tornet var tjock och lång. Vi gick därifrån och hittade en liten trevlig pizzeria med iskall öl och goda pizzor och sallader.

Tunnelbana som drivs av vanliga gummihjul och inte på räls !

Där vart vi sittandes en dryg timma till apoteket öppnade igen. Vi var nu på jakt efter hydrokortison salva till Annika, som haft ett par myggor som mumsat på hennes högra knä under natten. Det var högvis med bett dels på knäet men också över hela kroppen och till det vart vi rekommenderade salvan. Myggen som är lite mindre än svenska mygg går till attack direkt och även jag är drabbad dock inte som Annika.

Knepigt med recept på Franska !

Så fortsatte vår resa hem, vi kom till Trocadero en stor knutpunkt där vi satt oss och väntade på bussen. Som kom sent om sider och bara körde förbi för det var demonstrationer på stan. Så vi fann det för gott att ta en promenad ner till vår hållplats där campingbussen hämtar gästerna varje dag, självklart var vi nere en timma förtidigt !! Ja varför inte, inget annat hade fungerat som det skulle under dagen. Nu var det lite jobbigt för tempen hade stigit till +29 grader och vinden var obefintlig. Vi hittade tillslut ett cafe som var öppet och där satt vi oss och tog in en Aperol Spritz, som visade sig vara världens dyraste kostade ca 130 svenska kronor.

Att jämföra med den vi drack i Kroatien förra året som kostade 35 svenska kronor ! Så till slut kom bussen vi kom till campingen, helt döda i värmen, satt och flämtade och försökte svalna av lite. Skulle ut med Janne och Monica från Vagnhärad och äta på kvällen. Jag valde jeans eftersom jag trodde det skulle bli svalare under kvällen, eller hur……Man kan säga att det höll i sig, värmen under hela kvällen.

Så igår då vi checkat ut från campingen och skulle köra ut från Paris så tog GPS:n ut oss på ca 12-14 minuter. Vi körde drygt en timma västerut, stannade på en rastplats och gick och la oss och vilade middag. Steg upp fixade lite pannkakor och fortsatte i sakta mak till en ställplats vi sett ut. Vi var helt slut efter värmen och allt vi gått runt i Paris.

Kvällens ställplats

Trafikolycka mitt i en by vi passerade igår. Föraren i en av bilarna hade somnat mitt i byn…..

Gazol är samma som diesel i vissa länder

Kör man lite äldre bil som vi från 1996 så ska alltid oljan kollas innan start. Sen att titta över motorn rent allmänt är helt ok också

Japp vi var där

Paris levererar

Idag vaknade vi lite sent runt 0900 eftersom vi var ute o rumlade ända till sent igår kväll. Tog hos en sovmorgon i mängden ! men sen var det fullt ställ upp på stan. Vi började med att ta shuttle bussen som vanligt till vår station och så var det dags för oss att ge oss på tunnelbanan. Vi har provat lite här och var typ Holland, London och nu Paris och helt klart finns det skillnader och förbättrings potential ! Dock har dom ett gemensamt, dom går nere i tunnlar under marken. Vi kom fram till vår Metro station idag gick ner och började försöka förstå hur det fungerade. Det är inte det enklaste.

Stod och läste på 10 minuter och sedan, äh vi skiter i kartan nu testar vi får vi se vart vi hamnar ! Och ta mig tusan om det inte vart rätt. Vi klev av vid något stort för oss okänt museum. Nåja vi fotade lite och gick vidare och där låg helt plötsligt Camp Elysées framför oss. Paradgatan nummer 1 i Paris och som slutar eller startar vid Place de la Concorde

Place de la Concorde

Solen sken från en ännu klarblå himmel, vi har haft kanonväder sista veckan med svensk sommar dag så vi är helt nöjda. Varken för kallt eller för varmt. Vi promenerande och sen vart det en lunch på en av gräsmattorna framför Place de la Concorde, innan vi drog vidare mot Notre Dame. Där var det mer tursitlikt med tröjnassare och allehanda bråte dom försökte lura på oss. Tyvärr är vi rätt kallsinniga till detta så ingen inköp här inte.

Notre Dame under uppbyggnad

Notre Dame som brann för inte så länge sedan (15 april 2019) stod där i alla sin prakt och det som var extra roligt var att redan nu så var det full fart med renoveringen av kyrkan. Tror inte det hade inträffat i Sverige, minns Katarina kyrka som brann. Efter vi sett och fotat där så hittade vi till en marknad precis intill som var som typ bondens marknad hemma. Vi gick ner och Annika inhandlade en ask getost utom min vetskap !

Bondens marknad för 20 året i rad i Paris

Som vi testat av ikväll och som var riktigt god. Efter det så bladade (promenerade) vi vidare mot Louvren för att beskåda glaspyramiden på innergården. Där var om än mer turister som försökte slå världsrekord i att ta selfisar, med pyramiden i bakgrunden. Vi tog ju naturligtvis några biler själva. Dröjer kanske några år innan vi kommer passera igen ! Efter detta äventyr och 13881 steg så tog vi tunnelbanan och vår snabb buss hem igen.

Det känns på kvällarna då det blir många steg

Ikväll har vi haft besök av Monica o Janne polare från grannbyn hemma, Vagnhärad som är här och firar Jannes 60 års dag. Vi satt ute i värmen och ljög ett par timmar och planen för imorron är att åka en båttur på Seine efter det mörknat för att se Paris i kvällsskrud.

Monica & Janne på besök

Gata i Paris

Mängder med tavel och bokförsäljare efter gatorna

Notre dame

Fet korsning med skumma figurer !

Louvren en av många bilder

Ännu en av broarna runt Paris

Gatumusiker !

Och till sist ett Eifelltorn 😉

Galna Paris

Jag har gjort det som jag aldrig trodde för ett par år sedan att jag skulle fixa. Jag har kört husbilen Micann genom Paris ! Och jag är rätt nöjd över det faktiskt ! Trafiken i Paris är precis så galen som man läser om och ser på TV. Vi hade ändå tagit ut en kurs idag som vi trodde skulle leda oss relativt smärtfritt fram till vår camping. Eller så vart det fel när vi tänkte….

Fyrfilig väg som övergick i femfilig

Trafiken från vår senaste ställplats var helt ok, vi hamnade snabbt på en betalmotorväg som kostade rätt mycket i våra ögon sett. Sedan igår har vi kört motorväg/autobahn för drygt 15 euro. Ungefär 155 svenska kronor. Men vilka vägar sedan då ! Idag sa jag till Annika då vi gav oss ut på sista sträckan, ”lyssna du hör inget vägljud” asfalten vi körde på var ljudisolerad. Jadå det finns TYST ASFALT men den kostar en förmögenhet och slits tydligen snabbare än vanlig hård. Har tyvärr inga bilder från autobahn men jag tror ni klarar er !

Hamnade bara lite fel och vips så var vi mitt ute på landet !

Hur som sista milen gick bra och ju närmare Paris vi kom desto mer tätnade trafiken för att till slut stanna av helt. Givetvis så startar ju inte kylfläkten i motorn som den ska, utan vi kör sakta genom kön med full värme för att dämpa tempen i motorn en aning. Samtidigt så är det nästan aldrig stillastående trafik så det rullar på och lossnar till och från vilket gör att vi inte behöver stanna och kyla ner bilen, den vart som varmast +92 grader och ute var det idag +25 🙂

Vanlig vy från en fransk by

Sen var nog hela vår inresa till Paris väldigt olaglig miljömässigt sett. Paris har hårda miljökrav på bilarna eftersom det är en så skitstor stad. Det bor 2 miljoner invånare innanför stadskärnan och 9 miljoner i kranskommunerna. Så totalt sett så har vi Sveriges befolkning + 2 miljoner extra bara i den här staden ! Galet mycket folk är det i alla fall och så trafiken ! Det går fort och det är tätt mellan bilarna, för att inte tala om alla MC som åker slalom  mellan bilarna i köerna. Otroligt nog händer det inte mycket olyckor, av allt det vi körde igenom och såg så small det ingenting !

Vyer 1

Nog om Paris trafik. Resan till Paris gick genom ett böljande landskap som heter Champagne. Just det vi passerade alla stora Champagne tillverkare och säkert några små också. Gigantiska vindruvsodlingar på stora fält och svaga slutningar med massor av vinstockar. Det är skördetid här på druvor och det märks på alla husvagnar som står på gårdarna och folket som är ute på fälten.

Gästarbetare som vindruvsplockare

Annika och jag är inga stora champagne vänner och priserna vi set är snarlika dom i Sverige. Men det var roligt att passera i alla fall. Så nu kan vi bocka av Moseldalen och Champagne på vår ”att göra lista”

Lite mera vyer

Ikväll har vi vart ut på stan med ett par vänner som är här och firar 60 års dag. Livet är intensivt och det chattras högt och mycket överallt. På campingen har vi en liten eldriven buss som skjutsar gästerna upp till stan och även hämtar dom. Chauffören kör lika galet som alla andra ! Vi tog bussen upp på stan och stod som två Ufo:n mitt i Paris och undrade hur ska vi nu göra. Det löste sig genom att vi delade varandras positioner på Google Maps så vi hela tiden kunde se vart vi var. Enkelt hittade vi varandra. Har hunnit med att både se och fota triumfbågen samt sett en del av Eiffeltornet ! Nu är det godnatt för ikväll.

Bonusbilder

Campingens helt eldriva buss som skjutsar gäster fram och åter till stan

Champ Elysee

Triumfbågen med Eiffeltornet i bakgrunden

Någon hyllning jag inte fick koll på

Ännu en vy

Triumfbågen i kvällsljus

Bloggägarna mitt i vimlet

Janne, Monica och Micke vid Triumfbågen

France, dö poän

Så brukar det låta i melodofestivalen ang rubriken på dagens inlägg !
Det är exakt 211, 5 mil från dörren hemma på Oaxen till där vi står ikväll. Idag tog vi steget och körde över gränsen från Trier via Luxemburg som egentligen bara var ett transitland fram till Frankrike och dagens camping. Japp vi står på en camping eftersom vi var i skriande behov av att få tvätta !

Sådär ja 50 minuter senare tvättat och torkat

Har man vänt kallingarna både en och två ggr så är det på sin plats med en tvätt. Campingen i sig är helt ok och priset var dessutom fult överkomligt, dock huserar ett tältläger med polacker och rumäner här och det gör att jag blir lite mera vaksam. Inget ont över att dom är ute och campar 40-50 stycken samtidigt på samma plats. Dom är säkert ett natur älskande folk ! Men ändå !

Korsning fransk by

Resan idag har vart hur bra som helst, vi startade från Trier och körde som sagt över Luxemburg.Annika började köra och hon slog snabbt av autobahn/motorvägar på vår GPS vilket gjorde att vi hamnade raskt ute på franska landsbygden. Lite skabbigare än Tyskland men ack så trevliga små byar vi har passerat och vilka vyer vi har sett, phuuuu. Men som förra året då vi körde småvägar i Italien så var det likadant här. Rondell efter rondell efter rondell. Blir lite enahanda tillslut och man hinner precis få in alla växlar (5) så ska det bromsas och dags att börja om tills nästa rondell osv osv.

Fransk landsbygd

Ja ni fattar vad jag menar, man lessnar lite till slut. Vilket jag också gjorde när det var min tur att köra så jag hittade såklart en betalmotorväg att köra på ! Och vilken motorväg sedan då ! Det var som en lördag i Sverige, lagom med bilar, något högre tempo tom lastbilarna drar på lite extra här liksom i Italien 2018. Men vi hade tankat Micann husbil i Frankrike med fransk diesel och här var det skillnad på riktigt mot svensk skitdiesel.

Micann husbil får fräsch svavelhaltig skitig äkta diesel, går som ett spjut !

Jag körde ut på autobahn genom en vägtull, fick upp farten men märkt rätt snabbt att det här gått rätt bra ! Sällan husbilen går att få upp i över 105 km/h hemma men här höll jag igen uppför så den inte skulle sticka iväg för bra. Nu är det inget fartmonster vi åker runt med, vikten är ca 3,5 ton och motorn är på 116 hästkrafter. Men efter tankningen var det som den fick extra av allt. Jag körde om lastbilar uppför nedför och lite här och var. Jag gasade bara för det var kul och den drog villigt uppför backarna och då är det inga små backar vi pratar om5-6 km uppför och så lika mycket nedför. Var en ren fröjd att köra. Jag har sagt att Tysk diesel var grejen förra året men fan vet om inte fransk diesel tog första platsen nu ! Hur som fram kom vi och det kostade oss ca 67 kr för 9 mil men det var det värt eftersom vi sparade runt 1 timma på köra motorväg.

Skördetid även i Frankrike

Imorron bär det av dom sista milen till Paris, för er som missat det så är vi på väg till Paris och goda vänner som ska fira en 60 års dag ! Vi har bokat 3 nätter på Campingparis
Så nu blir det turista som vanligt sevärdheter mat utflykter. Ska bli skönt att ligga stilla några dagar innan vi ger oss av igen den 22 mot nya platser som vi idag inte har en aning om att vi ska besöka ! Vi har ingen plan alls från söndag !

Tältande polacker och rumäner…Har tom eget mattält med servering !