På Rullande Hjul

Månad: oktober 2018

Epilog

Några dagar har hunnit gå och vi har börjat landa i resan vi gjorde ! På det stora hela är vi väldigt nöjda med hur det har gått. Husbilen höll alla 560 milen och det enda som egentligen gick sönder är gasolvärmaren som inte startade då vi kom hem på kvällen den 3 oktober till Trelleborg. Men värmen fanns ju ute och efter lite tända ljus så sov vi gott även den natten. Bränslenotan landar på ca 7400:- för hela turen. Väldigt varierande priser i olika länder. Tyskland var billigast med runt 12,80/lit och Italien dyrast där kostade 1 liter diesel ca 17,30 så det gällde att ha koll på bränslet och priserna innan vi byte land. Exempelvis så tankade vi fullt i Tyskland innan vi åkte hem till Sverige på onsdagen. Det gjorde en besparing på ca 200:- vilket blir en hel del om du åker mycket.

En fråga som ofta dyker upp då man är ute är hur gör vi med vattnet. Jadu vi har tankat färskvatten där vi kunnat och även druckit det, oftast smakar det inte lika gott som i Sveige men det går bra att dricka anser jag, Annika var lite mer återhållsam. Läste forum och resebloggar innan vi åkte och där var det sprida skurar med kommentarer hur folk gör/gjorde. En del menar att dom bara borstar tänderna i det och kokar kaffe i pga av att det evt kan vara orent. Jag säger så här att är det orent och du borstar tänderna i det ska det mycket till om du INTE ska bli magsjuk ! Det vi gjorde när det var som varmast var att fylla på med en eller två kanor dagligen för att få lite omlopp på vattnet i tanken. Vi har en 100 liters vattentank. Och som tidigare vi fyllde fullt då vi hittade en mack eller liknande. Dessutom hade vi egen påfyllning slang och gick inte det så stod jag med strålen några cm från påfyllningen bara för att eliminera evt bakterier.

Pengar har det gått en del….Vi hade budgeterat för ca 30000:- och hade med oss 28500:- efter ett akut madrass byte sista månaden som drog iväg men som var absolut tvunget. Gamla madrassen var från 1997 så den var 21 år gammal ! Vi har inte levt som krösusar men vi har ätit gott och druckit en öl eller vin då det passat. Vart en hel del pasta eftersom det är lättlagat och billigt men vi har inte snålat på något alls. Det vi lärde oss är att ta med riktiga pengar, förlita er inte på att det funkar med kort överallt som i Sverige. Värsta minan var på hemväg i Tyskland, vi stod vid ett stort shopping center och jag höll på tanka då jag ser att dom inte tar kort &%¤%# Slutade tanka och gick in och frågade och mycket riktigt dom ville bara ha kontanter. Annika gick och tog ut och sedan så betalade vi och drog vidare. Men detta var vid ett stort shoppingcenter där man förväntar sig att kort fungerar men icke. Ute i byar och småställen där är det ok att ta med kontanter men inte i storstäder i Tyskland tycker jag.  Sen så vart det lite dyrare med övernattningarna, hade läst att det kostade runt 70-150:- men sanningen var snarare runt 200-250:- per natt. Oavsett det var ställplats eller camping. Vi letade inte aktivt efter nattparkeringar utan tog lite på måfå och läste oss till vart det fanns det som täckte våra behov. Således så slapp vi alla vattenland om inte annat !! Men å andra sidan det är småpengar om du ist skulle åka runt och bo på hotell. Vi hade vårt hem med oss hela vägen !

Så nu står bilen parkerad på ön igen, om fem veckor åker den in i ladan för vinterförvaring. Givetvis finns det en viss förbättrings potential det finns det alltid. Det som ska fixas till nästa år är bygga in en riktig elvärme på befintligt gasol värme system. Sedan är vi överens om en farthållare och så ska vi byta avgassystem eftersom det var trasigt. Nya slangar till vattnet ska in för dom gamla 21 åriga börjar smygläcka och fukt vill ingen ha i husbilen, samt få fart på gasolvärmen igen. Jag ska även titta på nya batterier då jag inte är helt nöjd med kapaciteten på dom vi har. Idag har jag två 100 Ah blybatterier men evt blir det gelbatterier som klarar laddningen längre. Det är en avvägning för hur mycket man ska lägga på husbilen för någonstans så ska du ju sälja den en dag och då får du aldrig tillbaka det du lagt ner. Finns en del annat som kanske behöver ses över men som på sikt inte lönar sig och det lämnar vi därhän för stunden.

Tack ni som följt oss och ni som kommenterat, kul och se vad som skrivits 😉

Truma….

När vi kom till Sverige igen närmare bestämt Trelleborg efter vår Europaturné, så fungerade inte Truma värmaren. Nere i Kroatien och Italien så behövde vi inte använda den men nu tillbaka i Sverige så var det dags att få upp värmen igen. Den var död, stendöd ja så tillvida att den surrade till och sedan så lös den illrött och sa ”Jag vägrar starta nu” ! Nåja det ordnade upp sig, efter diverse felsökning så gav jag upp och vi köpte en elvärmare istället eftersom vi var på väg hem. Sen att vi hittade en undanstuvad inne i husbilen är en annan sak……Hade ju dessutom körförbud pga besiktad men det hade vi bokat på uppvägen genom Tyskland så vi hade tid i Trelleborg för besiktning med gastest.

Hur som i veckan tänkte jag at det var dags att ta tag i Truman och försöka få liv i den igen. Mailade Fogas i Älvsjö som jag har hört vara väldigt bra på allt gasfix inklusive Truma. Jodå det fixar vi, kan vara svårt med delar till din 6002 C, men skruva ut värmaren och ta med in för vi mekar inte på plats. Eeeeee skruva ur !!! Näeeee där försvann det alternativet, här ska inte skruvas ut något som jag inte vet hur det är monterat och inte nere i den trånga lådan ! Har lusläst diverse olika forum i jakt på någon form av fix och jag tror jag är det på spåret nu.

Truman startar med ett surr, som den ska sedan börjar den klicka, som den ska och det är då den ska tända också. Gör. Den. Inte, där slår den av och indikerar med en ilsket röd lysdiod att den inte vill ! Så då med min enkla logik så är det antingen fel på ventilen från gasolflaskorna eller så är trycket för lågt vid magnetventilen på Truman som gör att den inte släpper in gas i brännaren. Vilket bara inträffar om trycket från flaskan är för lågt.

Så nu ska jag plocka isär och byta reglerventilen vid flaskorna och sedan se om jag an rengöra magnetventilen. Sen får vi se hur jag går vidare !

Hemma igen

Resan från Rostock över ett skumpigt hav gick utan problem, trötta och lite slitna kom vi fram till Trelleborg på onsdag kväll. Det finns en ställplats direkt efter terminalen i hamnen som vi tog sikte på för natten. Perfekt eftersom vi inte hade så stor lust att åka på kvällen. Parkerade för natten och skulle starta värmaren eftersom det var väldigt svalt ute, och så startar inte vår pålitliga gasolvärmare ! Felsökning blandat med sen middag vidtog men icke sa Nicke, den vägrade tända till så där stod vi nu utan någon värmekälla alls i husbilen. Fram med ljus så vi fick upp en dräglig värme i kupen, sovrummet är ok att det är svalt vi har bra täcken och tycker om kyla när vi sover. MEN morgonen efter i torsdags mao så var det väl kanske inte lika roligt att vakna ! Tror vi hade +8 inne i bilen, samma som utanför ! Nåja på ned alla tre gasolplattor så fick vi fort upp värmen från midjehöjd i alla fall. Efter frullen enades vi om att leta fram en butik med elfläktar så vi skulle inte frysa mera ! Men först väntade besiktning eftersom vi hade fått körförbud på bilen redan långt ner i Tyskland. Jag visste om detta så jag hade redan bokat besiktning i Trelleborg tills vi kom i land. Den gick igenom utan problem, gasoltestad och klar så drog vi vidare upp över Sverige, kursen var satt till Växjö och inga motorvägar. Tror vi var in i varenda liten elaffär på vägen upp för att köpa en vis typ av värmefläkt. Tyvärr var och är utbudet en aning skralt på fläktsidan. Uppenbart lägger affärerna inte ner för mycket energi (!) på detta. Till slut så lessnade vi i Osby och köpte en helt vanlig liten golvmodell bara så vi klarar oss hem sista dagarna. Sedan tog vi kurs på Växjö, hade letat fram en camping som hade dom faciliteterna vi behövde. Typ färskvatten och möjlighet att tömma toa och gråvatten (tvätt o diskvatten) samt möjlighet till dusch för oss själva. Vädret lämnade allt övrigt att önska, regn och grådisigt mao som det ska vara i Sverige på hösten ! Fredagen drog vi vidare efter sovmorgon i govärme då fläkten gick hela natten och vi hade el uppkoppling i husbilen. Det är ju det som är lite av grejen, vi är i vanliga fall helt självförsörjande med el och värme men då värmen fallerar och i synnerhet i oktober så blir man lite bunden till elplatser. Nåväl vi tog kurs mot Ödeshög, finns en fin liten camping/ställplats vid stranden som heter Hästholmen. Där var det inte många på fredagen. Vi var på slutet fyra husbilar, toan var stängd sedan länge pga av stopp….nåja det framkom att PEAB ska bygga lghi byggnaden så jag förmodar att dom hade ett finger med i spelet också. Samma skitväder lite blåsigare men regn och iskyla ! Lördag finns inte mycket att orda om, vi tog kurs på Oaxen och till slut så var vi på ön igen. Lite trötta men väldigt nöjda !

Rena papper bara nytt avgasrör till nästa år

Växjö, vår bil till vänster

Hästholmen, Ödeshög

Vi har digital hastighetsmätare !

Hmmm miljö diesel eller…..

Mot färjan

Måndag var det dags att på riktigt börja styra upp resan hem. Vi hade bokat färjan hem på onsdag och nu var det måndag, vädret har försämrats en hel del här i nord Tyskland och enligt väderrapporten så skulle det blåsa upp till storm på tisdag kväll/natt. Åtminstone i byarna ! Vi gav oss av från Rügen på måndag och första stoppet vart i Stralsund, ingen större sträcka men massor att se efter vägen, bla så spelade oss våra GPS:er ett spratt igen 😊 Verkar som dom då och då ger oss en påminnelse att dom finns i form av helt galna vägar, så och denna gång. Vi startade från campingen DeClomp mot Stralsund mitt på dagen eftersom det hade regnat hela fm. Efter lunch tyckte vi det var dags att åka vidare och packade iväg oss och husbilen. Var förbi ett shoppingcenter bara för att vi kände vi saknat det på resan…..Eller så kan man säga det var ett rent tidsfördriv också ! Efter det så bar det av och vi har ju ställt GPS på inga motorvägar och nog slapp vi dom allt. Vi hamnade på kullerstensgator både i byar och mitt i skogen, det lever om en del i husbilen kan man säga och farten blir ju därefter…phuuuu.
Annika kämpade på och hojtade då och då ett högt NEEEJJJJJ sen körde vi kullersten igen ! Otroligt vad mycket sånt det finns om man inte åker på dom vanliga stråken på ön ! Men även detta hade ett slut och vi kom fram till Stralsund sent om sider till en obemannad camping där vi parkerade för natten. Fick både el och även duschar etc eftersom det var en camping. Dagen efter skulle vi köra till Rostock för sista natten i Tyskland. Fick en riktigt fin åktur på landet med massor av vindkraftverk och jordbruk.

Kom fram till Rostock och där var det dags att bunkra för hösten och vintern ! När vi kom den 2 september till Tyskland så var det stäng på Calles som lär vara billigast om man jämför med Bordershop. Båda är stormarknader för vin och sprit och ligger påpassligt ca 5 minuter från färjan. Vi gjorde en sväng på båda bara för att se över vilket utbud som var bäst ! Sedan fyllde vi på diesel till topps på husbilen, priset skiljer lite mot Sverige kan man säga. Tyskland har mycket bättre diesel till det facila priset av 12,89/lit mot Sverige som idag tar över 16:- /lit. Säkert skitigare också men med tanke på alla tusen långtradare vi sett….så vad spelar det för roll ? Det gör en viss skillnad i plånboken kan man säga, dessutom går ju bilen som en skållat troll. Vi letade oss fram efter ett visst strul till en ställplats som ligger direkt nere vid hamnen i Rostock.

Ställde upp bilen och fixade mat och det blåste kan man säga !!! När vi ätit klart enades vi om att ställa upp den med förarhytten mot vinden. Det kom vindbyar som skakade om hela bilen och vi förberedde oss på en natt som skakig. Det fanns drygt 40 bilar till på parkeringen  och vi funderade ett tag på hur dom tänkte, vissa hade tom parabolen uppfälld trots stormbyarna. Tog en kort promenad och kollade diverse fiskare, jodå stod ett tappert gäng på kajen och fiskade och dom stod kvar hela natten. Hur jag vet det ? Tjaaaa jag var upp 0330 och flyttade bilen till en läsida eftersom det var 25-27 m/s i byarna och jag kan lova det skakar och rister i bilen då vinden tar tag i den.  Sittandes i bara kalsongerna, rattade jag runt i mörkret på parkeringen för att hitta en lugn vrå ! Sen att vinden vände det är ju en annan sak 😉 Vi var dessutom inte dom enda som letade lä !
Då såg jag hur som helst att dom stod tappert kvar och fiskade. Men dom hade riggat spöna med bjällror i toppen för att höra då det nappade och det roliga var att dom fick fisk också mitt i inloppet till Rostock hamn !

Rostock

Ställplats Rostock hamn

Natten mot onsdag friskade vindarna i ordentligt !

Puckskalle som inte checkat in som man skulle gjort på Internet, dessutom klädd så här….Svensk bil ger bra rykte i Europa att åka runt så här.

Incheckningen till färjan

Tröttmössa 😉

Upp i det blå !

Dagen efter vi vart på Arcona och set fyren och dess omgivningar så skulle vi besöka ett festligt ställe med ett 82m högt torn mitt inne i skogen ! Det heter Naturarvscentrum Rügen med trädtopps stig. Som jag skrev tidigare så är ju inte höga höjder min starka sida, men för att använda diverse vanliga floskler så skulle jag utmana mig själv eller ännu bättre kliva ut från min komfortzon när jag skulle upp i tornet…Det vart väl som det vart, jag tog mig ca 40 m upp i tornet som är 82 m men sedan var det stopp. Annika fick fortsätta på egen hand och så hon gjorde ända upp ! Jag tappade alla referenser då trädtopparna försvann både på in och utsidan av tornet.
Det hela börjar med ett friskt inträde på 110:- dessförinnan så parkerade vi husbilen för ytterligare 85:- så innan vi ens kom in hade vi bränt av en dryg 300:- lapp ! Ta betalt det vet man att göra utomlands i alla fall ! Nåja när man kommer innanför grindarna så bär det av i en första rund konstruktion, den är ca 6 våningar hög och den i sin tur leder ut till en gångbro som pendlar mellan 5-15 m upp i luften bland träden. Ibland var vi nära marken och så hux flux var det bråddjupt igen. Hur som den här delen skulle jag bara klar så var det med det, måste ju i alla fall kunna ta mig fram till tornet. Det gick hyfsat kan man säga, jag gick på mitten och där det vart för högt tog jag mig bara fram. Sedan kom vi efter en stund fram till tornet och det var ju som sagt aningen för högt även för en viking som mig ! Annika drog iväg högst upp och jag stod kvar nere och väntade och kollade folket som gick upp, fantastiskt så mycket folk det finns som inte har anlag för svindel 😉 Roligast var att se ungarna som sprang upp och sprang ner och bara skrattade. Inte tillstymmelse till rädsla eller olust där inte.  Efter denna minnesvärda förmiddag så tog vi det lugnt och utforskade södra delarna av Rügen, vi körde ända ner till Thiessow. En liten pittoresk by med massor med hotell och turistfällor ! Vi tog en sväng på stranden och funderade på varför det låg så mycket arbetsfartyg ute i bukten, konstaterade att det nog skulle byggas ännu en vindkraftpark ute i havet där av alla fartyg. Bara på land i Tyskland finns det ca 29000 st vindkraftverk. Där är det inte tal om varken ovanliga fåglar eller renlavar som förstörs. Dom har gett sig den på att utveckla förnybar energi och idag står vindkraften för 16% av den tyska elproduktionen. Efter den här innehållsrika dagen körde vi tillbaka och tog hus på en camping med ett fåtal campare. Överlag har det minskat rejält sedan vi gav oss av. Det märks här i norra Europa att det drar ihop sig till höst och vinter. Perfekt var att det fanns allt vi behövde i form av el och duschar, ibland behöver man sanera sig själv också HA HA HA

 

På rullande hjul

Efter vi besökt Dachau koncentrationslägret på torsdag, så gick resan vidare mot Rügen.  Tänker inte orda så mycket om Dachau, läs på länken. Går inte att beskriva varken tankar eller känslor när man går och ser och läser hur fångarna hade det och upplevde det.

Vi hade ju tänkt fortsätta in på Romantic Strasse igen men efter en titt på kartan så insåg vi att det var dags att börja vända hemåt på riktigt. Vi körde drygt 90 mil torsdag och fredag och hamnade på ön Rügen som var tänkt som sista destination.  Det är en ö i nordöstra Tyskland som är väldigt likt Sverige och som vi utforskade under några dagar ! Det framkom genom diverse sökningar på husorganet Google att Sverige ägt ön en gång i tiden men tappade den pga av någon kung som inte var som han skulle !! Resan till Rügen var helt händelselös, vi stannade i Ingolstadt och Leipzig men bara för att sova.

Första kvällen på ön hittade vi en helt perfekt ställplats med utsikt mot havet. Som jag velat se vatten igen !!
Dagen efter vår ankomst tog vi en låååång strandpromenad och försökte oss på att hitta en bärnsten…Gick väl sådär kan man säga, vet knappt hur dom ser ut förutom att dom är bruna och har man tur kan det sitta en mygga i dom från 20 miljoner år tillbaka i tiden. Bäst vi gick där så dyker det upp i skogen gigantiska bostadskomplex som är raserade och ser ut som rivningsobjekt. Läs mer här från stranden ser man inget men hux flux när man går på strandpromenad 150m upp så dyker dom upp som en påminnelse från en mörk tid. Efter detta så var det dax för lite mer upplyftande och det vart ett besök på Kap Arcona, eller Arkona som det heter på sjörapporten i Sveriges Radio ! Fantastisk natur med höga klippor och långa stränder där vi tog fram cyklarna och promenerade runt och fördrev tid under hela söndagen.

Arcona

Arcona

Leipzig

Autobahn

Ingolstadt & tvättdag

 

 

© 2024 Cuben

Tema av Anders NorenUpp ↑

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.