På Rullande Hjul

Månad: september 2018 (Sida 1 av 2)

Kloster

Onsdagen var en ren resdag egentligen. Vi körde Romantik Strasse som är en 35 mil lång tur som går på Tyska landsbygden mellan slott och kyrkor. Lugn och fin nu vi körde inte 35 mil men kanske 10 för att komma vidare en bit till ! Det är otroligt vackert här ner och vi kör bara småvägar mellan byarna ! Vi ser massor med odlingar, majs, humle, solrosor och rovor !!! Det finns så mycket att se och man blir till slut lite trött på alla vyer. Det roliga är att det är väldigt likt Sverige rent landskap mässigt sett. Vi hittade en rätt rolig butik som sålde enbart tyskt öl och lite vin. Jag kunde inte hålla mig utan köpte två backar med gammel- dags kork på som ska förpassas till Norrland och fyllas med saft efter jag druckit upp dom ! Gårdagen slutade i en liten by som hette Andech och där fanns ett stort kloster som bryggde både det ena och det andra ! Det låg så klart på en höjd med en j-a backe upp som vi besteg igår. På toppen ligger klostret och där fanns även en kyrka vilket när vi slank in igår pågick en kvälls Gudstjänst ! Vi gick in och deltog andäktigt under en stund men när det var dags för nattvard så fann vi för gott att slinka ut igen !

Sagoslott

Resan hem går sakta vidare, vi irrar en del och letar oss fram på småvägar med vidunderlig utsikt och små pittoreska byar. Just nu ligger vi på ett milsnitt på ca 10-11 mil om dagen. Tisdagen kom vi fram till Füssen precis på gränsen till Österrike, för att vara säkra på vi åkte rätt så vände vi och körde tillbaka till Österrike en gång till och sedan in till Tyskland igen !!! Vart visst en liten felkörning, en av många kan man säga.

Som jag skrivit om tidigare så är inte våra GPS helt 100 utan gör sina egna snurror då och då oftast vid av/på farter eller rondeller då den inte riktigt hänger med då och då och vi hamnar på villovägar. Annika skrattar och jag hotar med att skriva hatmail till Google och Sygic !!

Hursom vi kom fram till Füssen och där ligger det ett riktigt sagoslott, Neuschwanstein  som vi besökte. Galet mycket folk var det så klart men när vi forcerat alla som korsade gatan fram och åter och letat oss ner till parkeringen så visade det sig att dom tänk på husbilsfolket. Pang poff 85 kr och vi fick egen ruta med gott om plats ! Slottet ligger på en klippa rätt illa till uppe i berget och för att nå det så åker man en buss för 25:- Inte speciellt långt 1,7 km men helvete vilken stigning det är upp till det. När man bli avsläppt efter en galen tur upp på slingrande vägar utan räcke så finns det två vägar att gå. En som går till en gångbro som är ca 80-90 meter över en fors långt ner.

Här är det riktigt tokigt folk inklusive vi köar för att gå ut på bron och sedan ta ett foto eller selfie med slottet som bakgrund. Jag tycker illa, väldigt illa om såna höjder och stannar folk och bara står i min väg finns risk för att jag ruttnar totalt ! Hur som jag föresatte mig att gå över eftersom vi  såg folk på en stig ovanför bron. Sagt och gjort med blicken stint fäst på andra sidan och ett krampaktigt tag om räcket så kom jag över ! Annika har inga sådana här skov, hon kan stå mitt på bron och fota och tycker det är helt ok. Måste vara genetiskt det där !!

Vi fortsatte på en stig och kom efter en stund fram till en utsiktsplats som gav ännu snyggare vyer och bilder såklart ! Efter brobesöket med samma väg tillbaka och med samma krampaktiga tag om räcket och stirrig blick så tog vi en tripp upp till själva slottet. Det är ett fantastiskt sagoslott mitt i skogen som inte finns någon annan stans ! Som det står i texten så tog tom Walt Disney det som förebild till sina sagoslott. Efter slottsbesöket så bar det av ned till husbilen och vidare in till Füssen där vi parkerade för natten.

Sagoslottet vi var där !

Jävla skumt, folket köade för att gå ut på bron 80m över forsen och ta en selfie med slottet som bakgrund….puckon ! Vi gick över och hittade en stig upp till ännu bättre utsikt !!!

Innsbruck

Vi har vart i Innsbruck under två dagar och det finns inte så mycket att säga om det. Förre detta OS stad som haft vinter OS två gånger, men av det syns inte så mycket. Det står lite skyltar här och var men bäst info tror jag man får på Internet. Vi kom till ett hyfsat soligt och varmt Innsbruck på söndag eftermiddag. Startade från ett varmt och soligt Trento på fm runt 1030 och satte kursen upp mot Österrike och Innsbruck. Väl framme så letade vi oss fram till en camping vid en by vid namn Hall in Tirol som låg i utkanten av stan och som var liten och gemytlig. Vi fick en plats på nåder eftersom det skulle vara cykel VM i stan under veckan som går nu och då var allt fullbokat. Nja under våra två dagar där så kom det inte värst många nya trots dom sa det skulle bli fullsatt.

Givetvis så när vi checkat in och skulle betala för oss så måste vi betala kontant. Vi har naivt nog levt på att man kan betala med kortet överallt precis som hemma, men så är inte fallet kan jag lova ! Dom ville ha kontant och jag frågade varför det inte går med kort. Det visade sig dom hade en kortläsare men den hade gått bananas så numera var det bara kontanter som gällde till säsongen 2019 startade. Såååå vi fick ta oss en stillsam promenad upp till stan och hämta ut pengar för att betala med. När vi ändå var där så passade vi på att avnjuta en kall öl, för det VAR fortfarande varmt och skönt. Hemkomna till husbilen så vart det som sagt en stillsam hemma kväll. Vi satt ute och kollade lite folk och funderade vart dom skulle eller var dom var på väg. Planerade lite för vart vi skulle ta oss efter Innsbruck och så.

När vi lagt oss som kom regnet, först ett stilla sommar regn men sedan började det ösa på. Eftersom vi satt upp markisen och glömt fästa den i marken var jag upp runt 2330 och stagade upp den. Hann inte mer än komma in i husbilen igen, så hör jag hur vinden tar i ordentligt och ruskar om markisen. Vi funderade 10 sekunder hur vi gör så gick jag ut i hällregnet och drog in den samt säkrade stolarna. Där och då vänder vädret. Måndag morgon då vi vaknade så var det +7 grader och isvindar. Och på bergs topparna runt oss låg den första snön

Värmaren startade inte, indikerad att något var fel med en ilsket röd lampa. Försökte starta den säkert tio ggr men inget hände. Tur är att vi har ett litet el element med oss på 500 watt. Ingen större värmekälla men det funkar hjälpligt. Klurade på vad som var fel och läste en hel del bloggar på nätet om fel på Truma värmare. Vart inte så mycket klokare men lyckades hitta huvudkontoret/verkstaden för Truma som låg i München, ca 15 mil nordöst om oss. Perfa då drar vi dit om jag inte får igång den.

Under tiden Annika fixade frulle så mekade jag värmare. Såg eller hittade inget ovanligt mer än två snabbsäkringar jag stängde av och satte på igen samt en kabel som såg lite ledsen ut som jag pillade lite på. Gjorde ett nytt försök och se på fan nu hoppade värmaren igång !! Tack och lov för det, för husbilen blir rätt snabbt utkyld trotts el elementet.

Efter debaclet med värmaren så skulle vi ner på stan, framför allt skulle vi dricka kaffe eftersom det sista hade gått åt på söndag kväll. Hittade en buss och köpte ett 24 timmars pass som gällde över allt i stan. Kom ner och det första vi gör när vi klev av bussen på centralstationen är att ta en kopp Amerika coffé. Tror det var länge sedan en kopp smakade så bra ! Hittade dom vanliga turistfällorna, mängder med souvenir shoppar, restauranger, och små pittoreska fik. Köpte en t shirt var och sedan tog vi bussen hem igen och somnade en timma istället. Klart mer värt en snurra runt i stan 😉

Vingårdar

Att vara i Italien utan att besökt en vingård behöver ju nödvändigtvis inte vara av högsta prioritet. Men eftersom jag och Annika dricker vin och tycker det är gott dessutom ! så tyckte vi det skulle vara på sin plats att besöka en vingård.

Vi satt på fredag morgon och planerade eftersom vi skulle åka vidare upp mot Österrike och motvilligt erkänna att vi är på hemväg. Vi vill verkligen suga ut det sista av värmen vi haft under hela resan och igår när vi parkerade på en ren ställplats i Trento som ligger i norra Italien så fick vi ännu en varm kväll. Tempen låg på stadiga 24-25 grader men iom att vi har åkt in i alperna igen så vart det aningen svalare på natten. Vilket gjorde att vi inte behövde starta vår portabla AC vi haft med på resan. Den har verkligen fått jobba nere i värmen då den gått snudd på dygnet runt ! Vi har på så sätt haft en torr husbil på insidan och faktiskt torkat kläder även om den blåser kalluft. Men den omvandlar ju den fuktiga luften till torr sval luft vilket också gjorde att kläder och dylikt torkade fort på nätterna.

Nåja vingårdar var det ju vi pratade om ! Vi sökte på husorganet Google 🙂 och hittade massor i det området runt södra Gardasjön vi befann oss i. Sagt och gjort utcheckade och klara till 10:00 som jag skrev om tidigare, så gav vi oss av i jakt på en vingård. Första hittade vi fram till efter en dryga halvtimma men dom var föga intresserade av oss som ville titta lite så jag och Annika struttade runt lite på egen hand och kollade in vintankar och hittade en maskin som tuggade i sig högvis med druvor och spottade ur sig kvistarna dom suttit på och sen försvan krossade druvor och skal in i stora jästankar. Men eftersom vi inte fick någon guidad tur så övergav vi dom ganska omgående för vidare jakt på nya vingårdar. Nu ska det tilläggas att alla är inte öppna för allmänheten så visst vi fann en hel del men dom flesta var stängda. Och vi ville ju naturligtvis ha den där lilla personliga som låg ute på vischan ! Och vi hittade den efter visst planlöst letande också he he. Körde på GPS och kom längre och längre ut på landet tills vi hittade en oansenlig skylt som pekade upp på en smal grus/asfalt väg som försvann in i en skogsdunge ! Ja ja vi åker väl upp får vi se, får vi möte så löser vi det då, asfalten blev sämre och snirklade sig lite i småsnårig skog tills det efter en kurva öppnade sig och vi såg bara fält på fält med vindrufs odlingar, både röda och gröna ! Och längst bort där vägen slutade så låg en stor herre jösses kåk och där var själva tillverkningen. Vingården hette Monte Zovo och var precis det vi sökte efter, tyvärr hade dom stängt sedan en stund tillbaka men Annika klev rakt in och frågade om det var ok att vi kom in och tittade och javisst det var bara kliva på inga problem. Sedan gick vi runt och tittade på viner och smakade en del, och det vara bara vi och en anställd tillika en av sönerna i firman som delade med sig av kunskaper och lät oss testa vin efter vad vi önskade. Nej jag drack inget i alla fall inte stora mängder ! Vi fick förklara att i Sverige dricker vi inte och kör sedan ! Gott var det och perfekta viner trollade han fram så det slutade med att vi inhandlade två lådor med lite blandad kompott inklusive en flaska olivolja som dom också producerade ! Sedan efter besöket där bar det av upp till Trento för nattläger på en oansenlig kommunal ställplats som hade det vi behövde i form av dusch, elkontakt, färskvatten. Trento finns inte mycket att säga om vi kom ganska sent på eftermiddagen och gjorde oss hemmastadda. Ska tillägga det att är det +24-27 grader och luftfuktighet på minst 80% så göra man inga stora övningar som stadspromenader och långa cykelturer. Svetten rinner av ganska små ansträngningar !

Olivträd

Slottet

Vi har legat still ett par tre dagar på en camping i Simirone som ligger vid den södra stranden på Gardasjön. Camping Village heter stället fyrstjärnig camping, det finns allt och lite till. Kan nämna service huset som är ovanligt med svenska ögon set ! I Sverige har vi också servicehus på alla campingar, det brukar innehålla ett par duschplatser, diskplatser, WC för både han och hon och om det är en fyra eller fem stjärnig camping så även tvätt och diskmaskin. Det fanns samma här på campingen vi stod på, men skillnaden var att det var 15 diskplatser 10 duschar, tvättmaskiner, massor med WC:s etc. Tankarna föll direkt på en gammal militärförläggning ! Enda skillnaden var att det här var topp fräscht ! Det var bara lite mycket av allt ! Det fanns ju även en restaurang och en liten affär där du kunde handla det nödvändigaste. Vi tog lite småpromenader runt campingen för att titta hur det såg ut, till 85 % var det tyska och holländska campare där, sen var det några fransoser, polacker, schweizare, österrikare. Tror vi hittade en svensk men han försvann till dagen efter.

Torsdagen så var det dags för utflykt igen för det fanns ett slott, Scaligero Castle på en halvö som sticker ut i Gardasjön. För att ta oss dit så tyckte vi det var en helt ok ide att cykla. Trots det var +28 ute och solen stekte från en molnfri himmel så grenslade vi våra hårt beprövade och beresta stålhästar 😊 och gav oss ut i den Italienska turisttrafiken. För trafik var det, om vår camping låg lugnt och bra till så var det full fart ju närmare slottet vi kom ! Vi cyklade nästan ändra fram bland bilar, bussar, gående etc. i en aldrig sinande ström. Vart kom alla ifrån, ja inte från vår camping i alla fall. Vi tog god tid på oss och Annika drog iväg högst upp i ett av tornen för att fota och titta på utsikten. Jag avstod efter funderat på svett faktorn och inte minst för höjden, räknade att det var sex våningar upp och i värmen så tack men nej tack. Jag satt kvar och väntade och han lagom torka upp igen tills vi försvann in i myllret för att leta reda på ett ställe att äta på. Jag sa på skämt att vi skulle hitta en restaurang med röd rutiga dukar och fiolspelare och vi hittade en som hade rutiga dukar i alla fall ! Så där vart det resans andra pizza som smakade sjukt gott. Tror det är något med osten som gör dom får den smaken !

Något som var rätt roligt att titta på var morgnarna på campingen. Alla campingar har en utcheckning som brukar vara mellan 1030-1200 oftast. På vår camping var det redan 1000 som man skulle checka ut. Vi visste inget om detta fram tills vi skulle boka ännu en dag och sladdade in runt 1130 och personalen påtalade att vi skulle sagt till tidigare då…..Nu fick vi också förklaringen till varför hela campingen var på benen när vi vaknade och höll på göra frukost, det var ju alla som skulle resa vidare och skulle checka ut 1000. Det var spännande att se allt som hände hur folk sprang med soppor, tvätt, disk etc ! För att starta och dra iväg vidare mot nya mål !

Önskebrunn

Vårt läger som det ofta ser ut där vi är !

Palmallé

Resdag Kroatien-Italien

Gårdagen onsdag var en resdag igen, vi skulle ta oss från Rovinj i Kroatien till Garda sjön i Italien. Vi hade föresatt oss att inte åka på betalvägar utan mest köra inner vägarna och se det verkliga Italien. För att ta sig från Kroatien så kör man drygt två-tre mil genom Slovakien sedan kommer Italien, så indirekt så har vi korsat tre länder när vi är framme! Småvägarna i Italien är helt ok, ser mest ut som svenska landsvägar fast här är det jämn och fin asfalt utan slukhål och potthåll att köra ner i 😉. Hastigheten är 50-70-90 och du hinner ofta komma upp i 70 eller 90 så blir det en 50 sträcka. Sedan har dom besudlat med mängder av rondeller….Efter 50 st rondeller och massor med 50-70 sträckor så bli man rätt less, lindrigt sagt. När vi startade så hade vi runt +25 grader, kändes lite lagom svalt och skönt i husbilen. Vi har ju en stor bulb ovanför förarplatsen som sticker ut och den i sig gör att det skapas en luftficka som gör att vi kan öppna sidorutorna väldigt mycket utan att få korsdrag. Man kan säga att det behövdes igår. Vi snirklade oss fram på GPS:n genom Italien. Vi startade runt 1030 och när klockan var 1530 och tempen var runt +30+32 grader både inne och ute och vi hade inte kommit längre än 23-25 mil så gav vi upp, snabbt omslag på GPS:n till betalvägar och motorvägar, så var vi ute på autobahn/motorvägen ! Det var en ren befrielse att få lägga sig i 93-97 km/h plötsligt kom vi framåt och kunde börja se slutet på dagen. Bilen går rätt bra på dieseln här nere kan man säga he he ! Efter två timmar på autobahn så började vi närma oss målet för dagen, Sirmione som ligger på sydsidan av Garda sjön. En fyrstjärnig camping som tydligen ska stänga den 30 september vilket gör att platserna är bra rabatterade. Vi fick två nätter för 400:- vilket är väldigt billigt på en 4 stjärnig camping. För dom pengarna ingår el till husbilen, ett servicehus med tvättmaskin, torktumlare, duschar, toaletter etc. Är du ute med husbil i Europa så är det inte lika enkelt som i Sverige där vi har allemansrätten och kan stå i stort sett vart som helst inom landet. Det funkar inte lika bra här ute, utan här ska man ha markägarens tillstånd. Då blir det enklare med camping eller ställplats. Allt kostar pengar oavsett hur du vill parkera för natten.

Under resan igår så stannade vi för att luncha och vi hittade en äkta Italiensk liten pittoresk krog mitt i ingenstans. Nåja lagom pittoresk då det gick en väg 15 m från där vi satt, massor med industrier runt om, tom ett IKEA eller om det var en IKEA fabrik. Det stod IKEA på en skylt i alla fall. Där skulle vi luncha och ägarna kunde ingen engelska och vår Italienska är obefintlig ! Fick in menyn som föredömligt nog var både på engelska och tyska och Italienska. Det roliga är att det finns två menyer i samma meny. En för typ luncher och en för middagar på kvällen med lite tyngre och dyrare rätter. Vi hittade en tortellini och en pasta bolognese gjorda med kärlek och som smakade utmärkt. Till detta ställde dom fram en brödkorg, varsitt paket grissini och en stor talrik äkta riven parmesan, samt en flaska vatten. Vi betalade ca 220:- totalt för den lunchen och det var värt varenda krona så gott som det var.

Gårdagens resa innefattade runt ca kanske 39 till 41 mil, har inte så bra koll och vart vi for fram så odlade dom vindruvor, majs och vi tror det är ärtor ! Så mycket jordbruk överallt ! Resan på autobahn var runt 14-17 mil och kostade ca 150:- ja dom tar betalt men det är trefiligt överallt. På vissa ställen var det dubbla motorvägar bredvid varandra ! Lastbilarna lämnar allt övrigt att önska, hemma i Sverige kör man i 83-87 km/h här är det rena formel 1 förarna. Jag vet inte hur många som körde om mig igår och jag höll stadigt 93-97km/h !!! Det känns när en stor långtradare kör om hela husbilen skakar till.

Mot solnedgången på autobahn

Toa modell Italien eller äldre !

Golunch på gång

Kryddträdgård i Kroatien

Kryddträdgård i Kroatien II

Kryddträdgård i Kroatien III

Druvodling

På väg igen !

Utflykt till Pula

På måndag var det så dags att vidga vyerna för oss två ingrodda semesterfirare ! Vi sa i helgen att vi kanske skulle se oss omkring och så det vart. Bokade bussbiljett till Pula, en betydligt större stad än där vi är nu Rovinj. Tror det är runt 60000 invånare i Pula. Bussbiljett köptes på Internet för den ringa summan av 192:- t/r för oss båda. Då fick vi varsin numrerad sittplats i en väl nerkyld turistbuss. Resan till Pula tog ca 40 minuter ink diverse stopp här och var. Inte tal om stopp signal, nej man går fram till föraren och säger till när det är dags att hoppa av så stannar han på lämpligt ställe ! Rutinerade förare var det också ! Körde som det brann i baken på dom och det är inga breda fina vägar här nere direkt.

Men fram kom vi och det primära målet var Amfiteatern i Pula, som byggdes av romarna mellan år 2 tom år 81. Stor var den och relativt välbehållen också för den delen. Så vi hoppade av på Pula busstation för att leta upp arenan, men så slog hungern till i oss och vi kände nog att det var dags för lite mat annars fanns risk för en riktig fight inne på arenan under eftermiddagen. Sagt och gjort matställen fanns det gott om, trodde vi ja men det visade sig vara mest coffee shops som sålde DYRA pizza slicar eller mackor samt öl. Så vi (jag) letade med Google maps upp en hederlig McDonalds. Du vet vad du får och vad det smakar. Under vårt sökande efter matställe så höll vi ögonen öppna så vi evt skulle se arenan också. Den är inte direkt liten så den bör synas, men vi lyckade snudd på missa den helt tills vi stod 30-40m framför den ! Första man blir blind på är ögonen.

Nåväl mat fick vi och så tog vi det vanliga varvet på turistgatan som faktiskt gick i en stor cirkel och som sålde kläder kläder och lite mer kläder…..Fattar inte hur det kan löna sig men turisterna kanske får det att rulla. Sedan konstaterade vi att det fanns galet mycket bankomater också, typ var 10-12m så var det en bankomat. Skumt !

Arenan i sig är stor när man kommer innan för murarna, för in skulle vi men det kostade ju givetvis en peng det med. Tror vi betalade 110:- för oss båda och så var vi inne. Har man bara tillräckligt med fantasi och har set filmen Gladiator ett par gånger så kan man föreställa sig hur det var inne på själva slagfältet. Vi strosade runt och tog pauser här och var för solen brände från ett helt klarblå himmel igår ! Funderade lite på hur dom byggt eftersom det inte fanns så mycket hjälpmedel för en 2000 år sedan ! Konstaterade lite sarkastiskt att när romarna byggde sina arenor så for vi i norden runt och bodde hyddor och slog ihjäl varandra så gott det nu gick ! Se på bilderna så förstår ni vad jag tänker ! Inga dåliga byggnader dom fick till. Värmen tog ut sin rätt till slu för oss båda. Trotts det fanns tid kvar så letade vi upp en bar på stationen och satt oss ner och tog en öl eller två och inväntade bussen !

Turistgata

Fd palats

Varvet i Pula

VA hur hamnade dom här !!

Vilodag

Söndagen firades som vilodag av oss semesterfirare här nere i Kroatien ! Hände inte mycket faktiskt, vi hasade hos ner till stranden som ligger 150m från husbilen och låg där och grillade oss själva ett par timmar. Finns inte mycket mer att säga om den dagen ! Den portabla AC:n vi har med oss, kostar lite vikt men den har jobbat konstant sedan vi kom ner till värmen. Kör den varje natt och det är torrt och svalt inne i husbilen ! Ödlan på bild är en av alla ödlor vi ser här på dagarna. Ca 10 cm långa och snabba som blixten ! För övrigt inga odjur alls, hade med oss en spindel från Italien men den klev av här och försvann illa kvickt. Tror den kände vibbarna att det inte var så tillrådligt att stanna i mitt sällskap 😉

Portabel AC

Örjan Ödla vår frukostgäst på mornarna !

Lördags lugn

Lördagen startade ungefär som alla andra dagar med låååång frulle på campingen vi bor. Finns nybakat bröd att köpa på morgnarna ! Dagen till ära så var det gråmulet vilket gjorde att vi hade en städdag ! Husbilen behövde städas ur och det var lite mycket grejer överallt. Tur är att vi faktiskt har dammsugare i bilen och kopplade till 220 volt uttag/landström. Vi hade tänkt gå o bada en stund men gråvädret höll i sig så vi vart hemma hela dagen och bara var.

Funderade  också lite på hemresan vilken väg som är bra billig och snabb, för här kostar dom flesta motorvägar pengar att köra på. Vi är rörande överens om att inte köra serpentinvägarna över alperna. Dels för o spara på mina franska nerver, Annika har en fäbless för höga höjder och stup. Men samtidigt så tror jag inte Micann husbil är så förtjust i att klättra upp och ner för smala alpvägar. Jag anser att jag klarar mig utan såna nervkittlingar ! Så vi söker och jämför på vår GPS och på Google Maps, finns lite olika alternativ, men som det ser ut nu drar det mot Verona och sedan Trento i Italien och sedan upp mot Innsbruck. Tanken är att vi ska köra Romantik Straße upp i Tyskland med en avstickare till Dachau koncentrationsläger utanför München. Blir en avstickare men det är historia och ska besökas.

Lördags kvällen ordnade vädret upp sig i alla fall, värmen steg och vi hade haft besök av en turist agent som berättade att det var något evenemang i stan på kvällen. Vi tog en väldigt stillsam promenad ner för att inte svettas men va tusan luftfuktigheten är runt 80-85% så det är svårt även om du går långsamt !

Hur som så ligger stans katolska kyrka högst upp på stan så den besökte vi och hamnade i slutet på ett bröllop ! Bilar som tutade, glada människor, mängder av konfetti. Paradoxalt nog så ligger det en drink bar precis nedanför kyrkan, lite konstigt tycker jag men ja ja så tänkte dom. Vi satt av en stund och kollade folket och sedan vart det världens solnedgång som framgår av mina bilder ! Vackert så det förslog och väldigt många kände till detta dock inte vi så det vart en bonus.

Efter kyrkan vart det ner i hamnen för middag och där var det ju som sagt något evenemang, som visade sig vara en stadsfest med vinmässa ! Avstod vinmässan men promenerade runt och lyssnade till inhemsk musik bland massor av folk. Det roliga var att då vi skulle äta så fanns det grillad lever på menyn, jag äter det inte men Annika tycker lever är kanon och den var god, jodå jag smakade i alla fall !